Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Dronningen lyser op i Viborg

Friskheden og hverdagen med en Fiskars-saks går gennem udstillingen af dronning Margrethes kunstneriske livsværk i Viborg. Sjovt og befriende ligetil - og sejt. Vi præsenteres for både hendes maler- og klippekunst, tøjdesign og skuespillerdebut
Kultur
14. april 2010
Åer og træer bugter sig nydeligt på dronningens landskabs-malerier, her med brede, transparente strøg fra 1993. Men det er hendes sagamalerier, der brænder igennem - og hendes découpager, der får folk til at standse op og snakke.

Åer og træer bugter sig nydeligt på dronningens landskabs-malerier, her med brede, transparente strøg fra 1993. Men det er hendes sagamalerier, der brænder igennem - og hendes découpager, der får folk til at standse op og snakke.

Ole Akhøj

Lange, frække blomster strutter på bøjelige stængler - som om vaserne på Skovgaard Museet altid har ventet på dronningen. For den omtalte udstilling Dronning Margrethe II - Et livsværk er ikke kun en kunstudstilling. Det er en udstilling, der præcist og pudsigt skaber et dronningeportræt, som virker befriende ligetil og troværdigt.

Selv om der er lækre papyrusstrimler med arkæologiske citater på væggene, så bærer udstillingen også et frisk præg af mange handyløsninger fra danskernes snart 70-årige dronning: En kvinde, der kan det meste med en Fiskars-saks.

Tvivlsgult i fantasien

Nuvel, malerierne tager imod gæsterne nede i stueetagen. Folk står næsten andægtigt omkring de mange skilderier af åer, der slynger sig. Akrylfarverne er hidsige, men matte - uanset om vandet flyder i Fredensborg eller Frankrig. Faktisk bliver der højere til himlen, når dronningen selv fantaserer.

Hendes saga-malerier med uvejr i tordengråt og tvivlsgult har en helt anden kraft; som om hendes indre billeder er de mest spændende.

Indtil man altså træder ind i rummet med decoupagerne - hendes klippeklistre-montager, der sidste år vandt international genklang med filmen De vilde Svaner.

Decoupagerne spejler dronningens personlige tøjstil, hvor den historiske fnisen altid mærkes under de vide skørter. Og i decoupagerne flyver kvinder fra Renæssancen og mænd fra Romantikken omgivet af græske søjler og zarinasmykker.

I et hjørne for sig hænger tre decoupager til prins Henriks nyeste digtsamling, og her er der svungne, kvindelige former, der lystigt byder sig til. Det er flot gået - og det giver gisninger om en 70-årig kvinde med selvfølelsen i orden og godt gang i ægteskabet. Tillykke!

Skåne under armen

Alligevel er det oppe på museets førstesal, at folk samles.

Her hænger den første prinsessetegning fra 1950 - af Valdemar Atterdag, der vender hjem til Danmark med Skåne under armen. Tag den! Havde dronningen været født i dagens World of Warcraft-tid, havde helten nok fået lidt mere overbevisende udstyr.

De fine puder fra Haandarbejdets Fremme ved siden af er også fortidssmukke. Men ak. Korssting er ikke, hvad de har været.

Her er også balletkostumer. Den eventyrlige brudekjole med blomsterdetaljer fra Et Folkesagn og kostumer fra Pantomimeteatrets Fyrtøjet og Tommelise, hvor det simple farveudtryk ikke er til at tage fejl af: En soldaterhelt er blå, en hofdamesnog er lilla - og prinsesse, bliv ved din lyserøde læst!

Her i den folkelige del af udstillingen falder folk i snak. De ender foran en video om tilblivelsen af De vilde svaner - med skægge klip af dronningen som statist rundt om skafottet under svanerne.

Her bliver selv frådende republikanere blide som lam, der blev født til påske. For det kan godt være, at dronningen er dronning. Men her er hun nervøs. Og når hun kaster sig ud i det frie fald som skuespiller, så er det næsten, som om hun deltager i X Factor. Sejt!

Hjemmesko i domkirken

Alle Viborgs pinger var naturligvis inviteret til åbningen af udstillingen i torsdags. Men nu er det os andre, der kommer forbi.

Viborg Folkeblad skrev om besøgsrekord på andendagen - og kustoden fortæller, at tallet blev fordoblet allerede dagen efter. Ikke sært at de smiler på Skovgaard Museet, mens de belejligt sælger Margrethe-skåle sammen med det rålækre udstillingskatalog af museumsleder Iben Overgaard og museumsinspektør Anne-Mette Villumsen.

Ovre i domkirken ved siden af Skovgaard Museet er damen med postkortene også yderst tilfreds. Det vælter ind med mennesker. De fleste har godt nok aldrig hørt om Joakim Skovgaard. Nogen spørger, om de vilde freskomalerier i loftet er genfundne, frivaskede kalkmalerier - det er jo ikke alle, der har majestætens kunsthistoriske viden.

Men så er det godt, at postkortsælgersken både kan sin Skovgaard og sine testamenter.

Det er i hvert fald blevet trendy at traske i domkirke og diskutere æblesorten i syndefaldet. Og detaljen med, at både Jesus og disciplene render rundt i hjemmesko på Skovgaards malerier, luner også tankerne efter denne isvinter.

Når Viborg fejrer sine 950 år som domkirkeby til maj, vil den gamle, jyske hovedstad have fået en horde af 'fra-mund-til-mund-ambassadører'. Takket være decoupage-dronningen!

Op i kronevognen

Men Viborg er mere end domkirkepladsen. Nede på Hjultorvet spiser folk velfortjente is i forårssolen. De sælger endda friske jordbær til. Syrenerne blomstrer også allerede i klosterhaverne, så Viborg har åbenbart det hele. Øverst på torvet står en plakat for Viborg Bogby 2010, og inden for på Viborg Stiftsmuseum er der hele vægge af opklistrede bøger - skåret ud som silhuetter, der nok ville have lokket den sakseglade majestæt med deres blafrende bogstaver.

Og der er bogtryk og bogbyt og Nørhavens bogsamling af de sjældne. Men herinde gemmer sig også en anden nøgle til Viborgs tiltrækningskraft: Beretningen om branden i Viborg i 1726. For museet har rekonstrueret branden med både video og mekaniske huse, der brænder ned til grunden. Fortællingen om pigen, der fyrede op med lyng fra heden, sådan lige for at lukke af for stormen, sætter sig i hvert fald som en gysen. Sammen med biskoppens fortvivlede brev til kongen om byens ødelæggelse.

To en halv måned tog det efter sigende for Frederik IV at sende en halvkvædet trøst om skattefrihed de næste 12 år. Ikke noget med medfølelse. Nemesis kom to år efter, for Holbergs København brændte i 1728. Men det hjalp jo ikke Viborg.

Sådan ville dronning Margrethe aldrig have reageret, tænker man. Hun havde slukket sin smøg øjeblikkeligt og var hoppet i kronevognen direkte mod Viborg. Malerpletter på kitlen eller ej.

'Dronning Margrethe II - Et livsværk'. Skovgaard Museet i Viborg. Ma-sø 10-17. Til den 15. august. Katalog. Red. Iben Overgaard og Anne-Mette Villumsen. 192 sider. Kr. 249. www.skovgaardmuseet.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

God artikel, mest fordi den er så glad!
Det er rart af og til at bare holde op med at diskutere kongehus-eller-republik og om man kan kunstanmelde en dronning eller ej, og bare skrive en anmeldelse af dronningen som dronning.
Og hun er da egentlig ret hyggelig. Hun fylder i hvert fald de sko hun nu engang har fået godt ud, og på en interessant måde!

Det er lidt svært at få noget rigtigt ud af anmeldelsen.
Hvorfor sætter redaktionen teateranmelderen til at anmelde billeder?

Ville gerne have en kunstanmeldelse af værkerne.