Læsetid: 3 min.

Festen gør endnu mere ondt i Hjørring

Når Martin Hestbæk har holdt sin tale i 'Festen' på Vendsyssel Teater, dirrer hans ansigt, så det går fra hinanden. Og tilskueren glider med ind i sammenbruddet
Kærlig far og lyttende søn? Eller voldtægtsfar og psykotisk søn? Vendsyssel Teater skaber en følelsesintens fortolkning af 'Festen', netop ved at spille på det tilsyneladende almindelige.

Kærlig far og lyttende søn? Eller voldtægtsfar og psykotisk søn? Vendsyssel Teater skaber en følelsesintens fortolkning af 'Festen', netop ved at spille på det tilsyneladende almindelige.

Benny Rytter

9. april 2010

Martin Hestbæk er en stille skuespiller. På teatret er han ofte blevet castet som den pæne. I Blodbryllup var han den, der elskede Maibritt Saerens, men som aldrig fik hende. Men måske har han bare ventet på rollen og instruktøren, der kunne for- løse hans særlige kraft.

Det er så lykkeligvis sket nu på Vendsyssel Teater - med en rystende psyko- eksplosion som storebroderen Christian i Festen. Den mere end dobbelt så gamle Mogens Pedersen har iscenesat den 38-årige Hestbæk på en ny måde: Mere almindeligt, men også endnu mere sårbart. Hestbæks puls sitrer fra munden og op mod øjnene, og hans hals bliver blodrød, mens hans fingre peger mod den døde søster. Og så ruller Hestbæk sig ud, indtil hævnen er fuldbragt.

Hvor Vinterberg lod Ulrich Thomsen dyrke distancen på filmen, så sørger Mogens Pedersen for, at Martin Hestbæk får os til at se den smadrede livsevne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu