Håbløsheden har altid klædt Courtney Love

I grungemusikkens uudtømmelige kilde af selvmedlidenhed og patetisk livslede er det de færreste, der kan synge 'I believe I've seen the end of it all' med samme troværdighed som Courtney Love
28. april 2010

Der er miles and miles of regret på Holes nye plade. Et af rockmusikkens mest selvdestruktive individer, der er legemliggørelsen af klichéen
sex, drugs and rock'n'roll, er tilbage. Og elendigheden har gjort Courtney Love godt. Det her er en opdatering af grunge-patos, som Pearl Jam skal gennemgå adskillige permanenter for at leve op til.

Grunge-musikken var 1990'ernes modreaktion på den ubekymrede, lalleglade pop- og dancemusik, der hærgede, oh yes, hærgede, hele den vestlige verden i den tid. Hvor havde vi brug for den fremmedgjorte skovmandstrøjebærende selvmedlidende generation af musikere fra regnvåde Seattle. Men efterhånden gik det op for de fleste af os, at grungens håbløshed var lige så påtaget som poppens lalleglæde. Det begyndte at blive en industri. Troværdigheden var væk. Kurt Cobain var væk.

Men nu bringer Courtney Love lidt autenticitet tilbage med pladen Nobody's Daughter. Med tekster, der er grotesk selvkritiske og selvudstillende, får vi hende råt for usødet, som man siger. Især råt. Hør blot sangtitlerne: »Skinny Little Bitch«, »Loser Dust« og »How Dirty Girls Get Clean«. Vokalen er dominerende, og i god 90'er-stil er mixningen meget nedtonet, så Courtney Love fremstår i al sin rockvælde - »covered in diamonds and covered in filth«.

Grungens melodiøsitet er intakt, men et nummer som »Never Go Hungry« er nærmest folksy i sin rene akustiske guitarlyd, og »For Once in Your Life« kunne være på soundtracket til tv-serien Dawsons Creek. Udtrykket og produktionen bliver altså til tider lettere forvirret, men man må bare fokusere på Love's fremragende vokal- arbejde.

Hærget diva

Og så er der jo Marianne Faithfull. Sammenligningen er så oplagt på så mange måder, så her er den: Hun lyder som Marianne Faithfull. Sex, drugs and rock'n'roll og comeback som hærget diva. Forventningerne til Holes comeback-plade har været beherskede. Hun har jo trods alt været helt færdig. Holes forrige plade,Celebrity Skin, udkom i 1998, og herefter gik det virkelig ned ad bakke. Med misbrug og alt det, der hører til. I 2004 udgav Courtney Love det store soloflop America's Sweetheart. Nedturen fortsatte.

Og det er, som om det er anderledes, når en kvinde går i hundene. Myten om deres elendighed fortælles på en helt anden måde. Amy Winehouse har psykiske problemer både i form af depressioner og spiseforstyrrelser. Hun er ikke bare misbruger. Britney Spears lader sine kønsdele fotografere af paparazzier og mister myndigheden over sine børn, fordi hun er blevet pacet af sine forældre. Courtney Loves forældre blev skilt, da hun var tre år. Og hun havde det, man kalder en troubled childhood, hvor hun voksede op hos sin mor, der flakkede rundt mellem forskellige kollektiver i de meget glade slut-60'ere. Og hvis de får deres comeback, skal de gå bodsgang - de er jo nogens mor eller skal være det.

Når Pete Doherty, Noel Gallagher og Kurt Cobain for den sags skyld smadrer spillesteder, sviner kolleger til og opfører sig generelt latterligt, så er forklaringen rock'n'roll. Som om det kun er mænd, der kan være ubetænksomme, hjælpeløse dumme svin, der tager stoffer.

Det kan Courtney Love tydeligvis også. Beviset ligger i det hærgede stemmebånd, der selvmodsigende hæst og desperat skriger: »I hang on to you with all the hope that I have left«. Og mens stemmen forsvinder, fordi der ikke er mere af den, så forstår man, at der heller ikke er mere håb. Det her er hendes bodsgang. Vejen til overlevelse for en kvindelig rockmusiker, der har været helt nede at vende. »I surrender, I give in«.

Hole: Nobody's Daughter (Universal Music). Er udkommet