Læsetid: 1 min.

Oscarbelønnet spænding

Hollywood får kamp til stregen af den veldrejede, argentinske thriller ’Øjnenes hemmelighed’
29. april 2010

Den veldrejede thriller Øjnenes hemmelighed viser, at Hollywood i øjeblikket får kamp til stregen fra andre filmnationer, som har luret de klassiske fortællegreb og kan fortælle med visuel bravur. Det spiller sikkert en rolle, at argentinske Juan José Campanillo har stået bag en række episoder af tv-serier som Law & Order og 30 Rock siden sin Oscarnominering i 2001 for Brudens søn.

Campanillo får drama ud af både konflikterne i historiens retskontorer såvel som de mere actionmættede scener, hvor kameraet i en imponerende sekvens på et fodboldstadium f.eks. udser sig en skyldig fra luften og søger ned i mængden for at kaste sig ind i jagten.

Øjnenes hemmelighed foregår i et nutidigt Argentina, men søger løbende 25 år tilbage i tiden til en gammel forbrydelse. Den pensionerede politimand Benjamín Esposíto (Ricardo Darín) har nemlig bestemt sig for at grave i et uopklaret mord, som har naget ham, på en ung kvinde. Vi genoplever med ham det beskidte opklaringsarbejde og hans forelskelse i den smukke jurist Irene (Soledad Villamil), som han aldrig er kommet sig over.

Karismatisk centrum

Krimi og kærlighedshistorie går således hånd i hånd, mens historien samtidig skildrer et impotent retssystem i et land, hvor retfærdigheden har trange kår, når militæret bestemmer spillereglerne. En del af fornøjelsen ved filmen er at opleve en forholdsvis klassisk spændingshistorie i de argentinske rammer og blive overrasket af de lokale stjerners gennemslagskraft.

Med Ricardo Darín og Soledad Villamil som karismatisk centrum er man glimrende underholdt og interesseret i udfaldet af deres forhold, indtil en slutning, som er noget højspændt, men i hvert fald var i Oscaruddelernes smag; filmen fik i år statuetten for bedste udenlandske film foran blandt andet Jacques Audiards Profeten og Michael Hanekes guldpalmevinder Det hvide bånd.