Den rene vildskab

I 'Where the Wild Things Are' dykker Spike Jonze på både underholdende og tankevækkende vis ned i det på én gang skrøbelige og robuste barnesind
Det er Muppet Show-skaberen Jim Hensons 'Creature Shop', der har lavet   de fantastiske vilddyr i filmati°©seringen af en b©™rnebog fra 1963.

Det er Muppet Show-skaberen Jim Hensons 'Creature Shop', der har lavet de fantastiske vilddyr i filmati°©seringen af en b©™rnebog fra 1963.

Sandrew Metronome

8. april 2010

Det er ikke nemt at være barn. Især ikke når ens forældre er blevet skilt, og man bor sammen med sin travle mor og dumme storesøster, der ikke synes, det er cool at være sammen med sin lillebror. Det er ikke sjovt at være barn, når man ikke rigtig har nogen venner, ens far ikke lader høre fra sig, og ens mor er begyndt at more sig sammen med en anden mand. Det synes Max (Max Records), den unge hovedperson i Spike Jonzes nye film, Where the Wild Things Are, i hvert fald ikke, og det gør ham vred. Så vred, at han ifører sig sit ulvekostume, og til sin mors (Catherine Keener) store fortvivlelse opfører sig helt umuligt. Så vred, at han efter en sneboldkamp med storesøsterens venner som begynder sjovt, men ender i gråd og tænders gnidsel for Max, raserer sin søsters værelse og stikker af hjemmefra.

Der er en sjælden voldsomhed, desperation og samtidig uskyld over Max' opførsel, og Where the Wild Things Are er en af kun få film, jeg har set, som så overbevisende, indfølt og smukt formår at skildre barnets næsten skizofrene sind: Hvordan glæde og morskab på et splitsekund kan forvandle sig til dyb sorg og urimelig vrede, og hvordan fantasi og virkelighed umærkeligt glider sammen.

Drøm og mareridt

Where the Wild Things Are er baseret på en lidet omfangsrig, 20 sider, men populær og - da den blev udgivet i 1963 - kontroversiel børnebog af den amerikanske forfatter og illustrator Maurice Sendak. I bogen, der former sig som en dannelsesrejse for Max, sendes drengen i seng uden mad, og hans værelse forvandler sig til en skov, hvor de vilde ting bor. I filmen, der har manuskript af Spike Jonze og forfatteren Dave Eggers - som har formået at udvide og kongenialt bygge videre på Sendaks univers, så det kan bære en film på 90 minutter - stikker Max af, efter at være blevet skældt ud.

Han sejler over et stort, oprørt hav og ender hos de vilde ting, en flok dyre- eller monsterlignende skabninger, der opfører sig som børn - på sin vis urbørn - og hver repræsenterer en side af Max' komplekse væsen. Vi har alle mødt dem i vores drømme og mareridt, og efter først at have villet spise Max kroner de ham til konge, og så begynder en god, sjov og pirrende farlig tid hvor de bygger huler, ødelægge ting og leger krig med jordklumper.

Max bliver bedsteven med Carol (stemme af James Gandolfini), der er forelsket i Judith (Catherine O'Hara), som synes, at Carol er alt for voldsom, og som er sur på ham, fordi han ikke kan lide hendes nye venner, Bob og Terry. Samtidig bliver de andre væsener, KW (Lauren Ambrose), Ira (Forest Whitaker), Alexander (Paul Dano) og Douglas (Chris Cooper) jaloux på Max og Carols nære venskab.

Fænomenal dreng

Ikke alt er som Max gerne vil have i dette ejendommelige vildyrsland, der til at begynde med er et paradis for Max, men som også har sine mørke sider.

Det er svært for så ung og uerfaren en konge at stille alle tilfredse, selv om man har lovet det og pralet med, at man har særlige evner. Det ene øjeblik er man venner, det næste nærmest dødsfjender, og de vilde ting er lige så irrationelle og følelsesmæssigt labile som Max, der undervejs bliver klogere på sig selv og andre.

Det er umuligt ikke at falde for Where the Wild Things Are, hvis man har børn eller kan huske, hvordan det var selv at være barn. De mange og modstridende følelser, som rasede igennem ens krop, og hvordan man ofte følte sig så misforstået, at ens lille verden ramlede fuldstændig sammen.

Max Records er fænomenal i rollen som Max. Første gang, man ser ham, er han iført sit ulvekostume og fræser huset rundt i hælene på familiens hund i en af den slags voldsomme lege, kun børn kan lege. Det virker slet ikke, som om knægten spiller en rolle; han er simpelthen Max, og det gør kun filmen stærkere. Det er Muppet Show-skaberen Jim Hensons 'Creature Shop', der har lavet de fantastiske vilddyr, Max møder, og takket være en unik blanding af store dukker med mennesker indeni, computerteknologi og gode stemmer, bliver de lige så livagtige og troværdige som Max, skiftevis glade og vennesæle, mistænksomme og sure.

Spike Jonzes to første film, Being John Malkovich og Orkidé-tyven, var fantasifulde, opfindsomme, begavede og samtidig ganske jordbundne studier i den menneskelige psyke. I Where the Wild Things Are, der ikke er en film for, men om børn, dykker han på både underholdende og tankevækkende vis ned i det på én gang skrøbelige og robuste barnesind, der må stå model til meget, og som ikke altid er så nemt at forstå for omgivelserne.

Where the Wild Things Are. Instruktion: Spike Jonze. Manuskript: Dave Eggers og Spike Jonze. Amerikansk (Grand i København)