Læsetid: 1 min.

Tidsbilleder

15. april 2010

Inden den nu snart 83-årige Henning Carlsen satte sit afgørende mærke på dansk film med Hamsun-værket Sult (1966), skabte han en stribe kort- og dokumentarfilm, hvoraf en lille håndfuld af de mest markante fra første halvdel af 60'erne nu er blevet gjort tilgængelige på dvd.

Det var dengang, dokumentarfilm blev optaget på sort/hvid celluloid og gerne varede omkring en halv times tid, og hvor danskerne talte med en diktion, som om de havde gået på teaterskole og medvirkede i et lystspil af Morten Korch. Det var også dengang, hvor dokumentarfilmen ude i den store verden netop havde gennemgået en revolution i kraft af de nye mobile letvægtskameraer, hvilket man imidlertid ikke mærker meget til i Carlsens klassiske æstetik - i alle fire film stilsikkert forløst af den trofaste fotograf Henning Kristiansen.

Til gengæld kunne Carlsen noget andet. Han kunne møde sine landsmænd i øjenhøjde, opnå deres fortrolighed og få dem til at agere og artikulere med en for perioden usædvanlig tvangfrihed foran kameraet. Og så kunne han i få enkle strøg ramme sin tid på kornet, hvilket især kommer til udtryk i trilogien De gamle, Familiebilleder og Ung - tilsammen et gruppebillede af danskerne i det moderne velfærdssamfunds spæde start.

Mere dristig

I den første film pejler instruktøren sig ind på situationen for de gamle og blotlægger med empati det liv, der stadig bobler under overfladen hos en generation, som samfundet helst vil rangere ud på et sidespor. I den anden er det generationskonflikterne i lyset af ungdommens nyvundne frihed, som er emnet. Og i den tredje bliver instruktøren mere dristig i sin form og henter syv repræsentanter for ungdommen ind i klipperummets laboratorium for at lade dem selv sætte filmens dagsorden. Dvd'en bekræfter trilogiens status som et historisk hovedværk i dansk dokumentarisme. Og som en bonus er herudover inkluderet filmen Limfjorden, en nøgtern og usentimental kærlighedserklæring til barndommens landskaber i det nordjyske.