Læsetid: 1 min.

Uvidende forældre

’Kujoner’ har sine skarpe øjeblikke, men kører for ofte i ring omkring sit - for et dansk publikum - meget slidte emne, mobning
’Kujoner’ har sine skarpe øjeblikke, men kører for ofte  i ring omkring sit - for et dansk publikum - meget slidte emne, mobning
8. april 2010

Hvis forældrene til skolebørnene i dette spanske drama havde set nogle flere danske børne- og ungdomsfilm, ville de ikke stå så totalt uforstående over for et fænomen, vi herhjemme kender særdeles godt: mobning i skolerne.

Selv moderen til filmens stakkels mobbede hovedperson synes totalt uvidende på feltet. Hvis dette er troværdigt, opfylder filmen selvfølgelig en mission i Spanien, mens man i Nils Malmros', Søren Kragh-Jacobsens og Bille Augusts hjemland har svært ved at se bort fra en fornemmelse af déjà vu.

Hovedpersonen Gaby er en 14-årig skoledreng, der bliver prygelknabe, fordi han er rødhåret (!). Han er et nemt offer, for han lukker sig inde i sig selv, og vil ikke ud med sproget og fortælle om, hvad der sker. Den dreng, der står for de fleste plagerier, er selv et offer - for en stupid autoritær opdragelse, og filmens bedste øjeblik kommer, da hans rådvilde mor formaner ham om ikke at bruge vold og sekundet efter stikker ham en lussing. Den eneste, Gaby kan betro sig til, er en gemytlig ældre restauratør, der råder ham til ikke at bekæmpe tyrannerne med deres egne midler, men med snilde og kløgt. Han viser sig så at være en ganske anden end den, han udgiver sig for, hvilket ikke er med til at styrke troværdigheden af en historie, der ellers udfolder sig tilforladeligt i en ligefrem realistisk stil. En overordnet pointe skulle være, at det er frygt, der motiverer samtlige personer, men det virker nu mere som en teoretisk overbygning end som en kunstnerisk konsekvens i en film, der har sine skarpe øjeblikke, men for ofte kører i ring omkring sit - for et dansk publikum - meget slidte emne.