Læsetid: 4 min.

Hvad gemmer sig under Robins Hood?

Ridley Scotts 'Robin Hood' forsøger med vekslende held den ellers interessante øvelse at skildre, hvordan legenderne om den fredløse frihedskæmper fra 1200-tallets England blev til de historier, vi kender så godt fra tv og film
Ridley Scotts 'Robin Hood' forsøger med vekslende held den ellers interessante øvelse at skildre, hvordan legenderne om den fredløse frihedskæmper fra 1200-tallets England blev til de historier, vi kender så godt fra tv og film
12. maj 2010

Der skal virkelig noget nyt til, hvis man vil fortælle historien om Robin Hood én gang til. Og dét synes Ridley Scott og hans manuskriptforfatter, Brian Helgeland, om noget at have forstået. Deres Robin Hood, der i dag åbner filmfestivalen i Cannes og i morgen har premiere verden over, også i Danmark, ligner ikke nogen anden Robin Hood-film, jeg har set.

Desværre ligner den så så meget andet - fra Scotts egne Gladiator og Kingdom of Heaven til First Knight, Braveheart og Peter Flinths Arn - og er vel, hvad man kan kalde en beskidt, barsk og revisionistisk udgave af legenden om den hætteklædte fredløse frihedskæmper fra Sherwoodskoven ved Nottingham.

Historierne om Robin Hood er mange, og de færreste af dem har rod i virkelige begivenheder - han har muligvis aldrig levet - da slet ikke den næsten kanoniserede roman, amerikaneren Howard Pyle skrev i 1883, og som de fleste film og tv-serier om Robin Hood mere eller mindre forholder sig til. I dem er Robin Hood en ædel adelig, nogle gange korsfarer, der vender tilbage til England og tager de fattiges side i kampen mod den onde og grådige prins John og hans håndlangere, Guy af Gisbourne og sheriffen af Nottingham.

Ud med franskmændene

Ridley Scotts Robin Hood er så at sige en skabelsesberetning. Med udgangspunkt i de gamle, både franske og engelske folkeviser og sagn, der nævner den skikkelse, som har bidraget til myten om Robin, fortæller Scott historien om, hvordan legenderne om Robin Hood kunne være blevet til.

Filmen foregår tidligt i 1200-tallet, inden demokratiseringsaftalen Magna Carta blev en realitet, og den tidligere så elskede, engelske konge, Richard Løvehjerte (Danny Huston), er på vej hjem fra et mislykket korstog. Vanæret plyndrer han sig igennem Frankrig på vej til sit forarmede hjemland.

Blandt hans udmattede mænd er den modige og retskafne bueskytte Robin Longstride (Russell Crowe), der sammen med sine venner stikker af, da Richard dør på slagmarken. Og mens Robin og hans endnu ikke så lystige svende bevæger sig mod England, venter Richards lillebror, den forfængelige, arrogante og magtsyge prins John (Oscar Isaac), på at overtage tronen.

Bag hans ryg laver Johns gode ven, Godfrey (Mark Strong), lyssky aftaler med den franske kong Philippe om at skabe kaos og ustabilitet i England og dermed gøre landet nemmere at invadere.

Robin og hans mænd ender hos Sir Walter Loxley (Max von Sydow), en blind gammel mand, hvis søn var Richards ven og tro væbner og gift med Lady Marion (Cate Blanchett), som nu tager sig af Loxley-godset.

Men de får ikke lov til at slappe af længe: Nyslåede kong John udpiner nemlig sit folk med den forræderiske Godfreys hjælp, og Eng-lands baroner vender sig mod tronen i takt med, at den franske flåde krydser Den Engelske Kanal. Det er nu op til Robin, Marion og den forstandige William Marshal (William Hurt) at mægle mellem kongen og adelen i et forsøg på at slå den franske hær tilbage.

Retfærdighed og bedrag

Er det Errol Flynn eller Kevin Costner, der rinder én i hu, når talen falder på Robin Hood - der i de to i øvrigt meget forskellige skuespilleres skikkelser er en charmerende gavtyv - bliver man overrasket over Russell Crowes alvorlige udgave af den hætteklædte hævner. Faktisk kunne Crowes Robin lige så godt være hans Maximus fra Scotts Gladiator.

Maximus og Robin er begge professionelle krigere, der efterhånden har fået nok af al den vold og blodsudgydelse, men må slås for retfærdighed i et nådesløst klassesamfund og en verden af bedrag og skjulte, personlige motiver. Gladiator var dog en bedre, mere fokuseret film og Maximus et mere interessant bekendtskab.

Man vil da gerne vide, hvor Robin Hood kommer fra - det vil han også gerne selv, fordi han kan ikke huske sin barndom - han er blot lidt kedelig og spejderdrengagtig, og hans forhistorie og forklaringen på hans frihedssøgende, veltalende væsen er simpelthen for belejlig og poleret.

Korridorsnak vs. action?

Men ellers kan jeg godt lide ideen med at gå bag om myterne om Robin Hood og i stedet forsøge at beskrive, hvordan de er blevet til. Alle de elementer og personer, man kender fra en mere traditionel Robin Hood-historie, er da også med i Ridley Scotts film - bare ikke i de sammenhænge og roller, man forventer. Længden er dog Robin Hoods største problem. Den varer 150 minutter og kunne sagtens være forkortet 30-40 minutter og dermed være blevet en mere intensiv, fortættet oplevelse i stedet for i perioder ganske langtrukken. I sin nuværende form rummer den - alt efter temperament - for meget korridorsnak og politik og for lidt action eller omvendt.

Ridley Scott synes selv at have svært ved at beslutte sig. Personligt synes jeg, at 1200-tallets magtstrukturer er spændende, og det faktum, at det dokument, kong John nødes til at skrive under - men gør han det!? - må være selveste Magna Carta, uden at det bliver sagt, gør det ikke mindre spændende.

Indimellem slår Ridley Scott også en forfærdeligt selvhøjtidelig tone an, ikke mindst takket være højstemt korsang som akkompagnement til slowmotion-billeder. Og Robins lystige svende bliver endda et par gange så lystige, at de griber lutten og spiller og synger sange, der slet ikke passer til det miljø eller den tid, handlingen udspiller sig i. Og hvad sker der lige med den franske flådes D-dag-invasion af de engelske strande i landgangsfartøjer af træ, mens englændernes pile falder som livsfarlig regn? Det ligner til forveksling åbningssekvensen fra Steven Spielbergs Saving Private Ryan.

Det er besynderlige og unødvendige valg af Ridley Scott ikke mindst set i lyset af, at han i filmen tilsyneladende prøver at være så rå og realistisk som muligt.

Robin Hood. Instruktion: Ridley Scott. Manuskript: Brian Helgeland. Amerikansk (En lang række biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu