Kreativ imod alle odds

Yolande Moreau skaber nuanceret portræt af særegen kunstnerskæbne
12. maj 2010

Der er en hel del Askepot-eventyr over den biografiske fortælling om Séraphine de Senlis - en fattig stuepige, der opdages af en kunstsamler og bliver kendt malerinde. Og samtidig er der meget lidt Askepot over den midaldrende, korpulente Yolande Moreaus fremstilling af Séraphine - lillebyens særling, der i hemmelighed maler, når hun ikke vasker tøj og skurer gulve.

Yolande Moreau er filmens centrum og store styrke, og hun har forståeligt nok vundet en lang række priser for sin præstation. Den belgiske skuespiller har tidligere ofte gjort sig i komediegenren, men her lægger hun (ligesom f.eks. Mo'Nique i Precious) humoren fra sig og tegner et hudløst portræt af et menneske på godt og ondt. Særlig i Frankrig har filmen fået medvind - i 2009 modtog den hele syv franske César-priser.

Hun er trendy

Det er netop nuancerne i portrættet af Séraphine som er afgørende for, at fortællingen fungerer - sammen med bevidstheden om, at filmen holder sig tæt op ad virkelighedens hændelser. Instruktør Martin Provost kaster sig ellers ud i alle kunstnerklicheerne - såsom den kompromisløse kreative drift ved tællelysets skær, talentets gennembrud på grund af tilfældigheders spil - samt naturligvis lidt vanvid og sindsygeanstalt på den hårde 1900-tals måde.

Provost lader filmen starte i 1914, hvor kunstsamleren og -kritikeren Wilhelm Uhde (der bl.a. var manden bag Henri Rousseau) lejer sig ind i et hus i den lille franske by Senlis. Her går det op for ham, at hans 50-årige husholderske maler - farvemættet og naivistisk helt uden at ane, hvor trendy hun er. Han indgyder hende mod og kapital og vil udstille hendes malerier i Paris - men så kommer Første Verdenskrig imellem Séraphine og berømmelsen. Uhde må flygte til Tyskland og vender først tilbage til Senlis i 1927. I mellemtiden har Séraphines kunst udviklet sig og nu kunne man tro verden ville ligge åben for hende - men efter nogle få års lykkerus venter flere forhindringer.

Beundringsværdig

Séraphine er både en beretning om, hvor utrolig virkeligheden kan være, og et portræt af en kunstersjæl. I Moreaus fremstilling er Séraphine på en gang fascinerende og irriterende, beundringsværdig og ynkelig. Hendes kropssprog er en historie i sig selv, når hun tramper rundt i byen som en tyr, der skal til at stange, eller når hun sniger sig ind i kirken og listigt napper flydende glycerin til den maling, hun selv blander.

Troværdighed præger hele filmen - ikke mindst scenografi og rekvisitter, som i øvrigt også er blevet belønnet med filmpriser. Grundighed og kvalitet kan virkelig vække en følelse af tilfredshed, og det gør den her.

Filmens visuelle stil er klassisk, nærmest nobel. Her er tale om pæn og samvittighedsfuld naturalisme. Kameraet undersøger, sobert og uden at gøre opmærksom på sig selv. Kamerarbejdet er funktionelt og tro mod den historiske films traditionelle stil. Men også lidt kedeligt. Og det er et paradoks. En film, der handler om en visuelt vild kvinde måtte også gerne selv være lidt vild. Give os et visuelt sug i maven - bare ind imellem. Men det gør den ikke. Og det er en af filmens svagheder. En anden er dens længde. Filmens anden halvdel kunne med fordel være strammet op.

Lidt kedelig

Séraphine studerer og undersøger - diskret, uden de store følelsesbølger. Den berører på en stilfærdig, dannet måde. Jeg fik lyst til at se hendes malerier i virkeligheden, og det ville instruktøren nok være godt tilfreds med at høre. Han er tydeligt fascineret af den konkrete, sære kunstnerskæbne Séraphine de Senlis. Men det er som portræt af et menneske - den skæve eksistens, utilpasset, stædig og kreativ imod alle odds - at filmen peger ud over en biografis umiddelbare dokumenterende funktion og bliver alment interessant.

Séraphine. Instr. Martin Provost. Manus: Marc Abdelnour og Martin Provost. Fransk/belgisk/tysk. 125 min. Premiere i Grand og Dagmar