Mange synes sikkert, at jeg er en idiot. Men hellere det end at nyde falsk respekt

Med historien Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden fortæller den amerikanske serieskaber Chris Ware ikke blot om en mands møde med den far, han aldrig har kendt. Han leverer også en stilsikker udnyttelse af tegneseriemediet
7. maj 2010

»Da jeg var ung, så min bedstemor en dag min underskrift sådan nogle rodede, usammenhængende og umodne kragetæer, og hun sagde: Hvad bilder du dig ind at skrive under på den måde? Det ser ud som om, du tror, at du er bedre end alle andre. Fra den dag tegnede jeg snarere end skrev mit navn. Hvilket kan drive bankkasserer til vanvid,« fortæller den amerikanske tegneserieskaber Chris Ware til Information.

Denne indgroede sirlighed går som en rød tråd gennem alle 380 sider i Chris Wares hovedværk Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden, hvor ikke én eneste streg synes placeret tilfældigt eller uden bagtanke. Enkelte sider er tætpakkede med tegneserieruder og dialoger, andre er tavse sekvenser med en næsten foruroligende detaljegrad i tegningerne. Den 42-årige Wares æstetik synes som hentet ud af 1930erne.

»Jeg er vokset op med punk og rocknroll, men oplevede hurtigt at blive træt af tegninger, der syntes at ville give mig fingeren. Jeg satte mig meget tidligt for at forsøge at skabe ting, der ikke kun viste læsernes intelligens respekt, men som også gjorde brug af pladsen på siderne på en måde, hvor jeg ikke prøvede at slippe nemt om tingene hverken økonomisk eller æstetisk.«

Jeg er en idiot

Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden er historien om den socialt kejtede kontornusser Jimmy, der får kontakt med og besøger den far, han aldrig lærte at kende som barn. Parallelt er det historien om Jimmys farfars opvækst med en voldelig far i 1890erne, kædet sammen af de dagdrømme og fantasier som både Jimmy og læseren har svært ved at adskille fra virkeligheden.

»En serieskaber har et personligt forhold til læserne i forhold til, hvad de ser og oplever, hvilket giver en mere ærlig udveksling mellem kunstner og modtager, end de fleste andre medier tillader. Det er en misundelsesværdig plads at have i læserens liv,« siger Chris Ware.

Han mener, at når folk besøger et kunstmuseum, så skyder de skylden på deres egen kunstneriske uvidenhed, hvis der er et maleri, de ikke kan lide. Hvis de ikke kan lide en tegneserie, synes de derimod, at serieskaberen er en idiot.

»Mange synes sikkert også, at jeg er en idiot. Men hellere det end at nyde falsk respekt, fordi ingen forstår mit arbejde.«

Historien om Jimmy Corrigan var et projekt, Chris Ware påbegyndte i 1993 som en improviseret avisstribe, for i løbet af en sommer at afsøge nogen af de følelser omkring usikkerhed og følelsesmæssig ærlighed, han som ung serieskaber selv kæmpede med. Men også en måde at nærme sig den far, som Ware selv havde forsøgt at undgå kontakt med hele sit liv. Tanken var at lade figuren Jimmy Corrigan gå gennem døren først, og på den måde samle mod til at møde sin egen far.

Fem år senere var serien langt fra færdig, men Chris Ware modtog et telefonopkald fra en mand, der påstod at være hans far. I første omgang tænkte Ware, at det måtte være en grovkornet spøg udtænkt af en læser. Men opkaldet viste sig at være rigtig nok. Der gik et år med meget sporadisk kontakt og løse aftaler om at ses ved lejlighed, indtil Ware langt om længe, og ansporet af sin kone, mødtes med sin far på en restaurant.

»Jeg ville aldrig have genkendt min far. Han var en lille mand med et stort hoved. Vi snakkede, eller forsøgte at snakke. Det viste sig, at han heldigvis aldrig havde set mine tegneserier, og stille og roligt udviklede vores møde sig til to mennesker, der løb tør for ting at snakke om. Vi var ikke længere far og søn. Vi var blot et par mænd fulde af fortrydelse, og efter omkring tre timer sagde vi farvel, lovede at vi ville ses igen og fortsatte med vores liv.«

Ware understreger, at han ikke fortæller denne historie, fordi han på nogen måde vil ynkes. Heller ikke for at læsere skal tro, at Jimmy Corrigan er en selvbiografisk historie. Men fordi der ganske enkelt eksisterer en stor kløft mellem den virkelige verdens meningsløse række af tilfældigheder, og så hans egen i sammenligning svage fiktion.

Jimmy er død

Chris Ware blev færdig med historien om Jimmy Corrigan i 2000, og han har modtaget en lang række priser for udgivelsen. Magasinet The New Yorker kaldte i 2005 Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden for »tegneseriemediets første rigtige mesterværk«. Men for Ware døde Jimmy Corrigan den dag tegneserien var slut, og han har ikke tænkt på ham siden.

»Der er noget dybt forvirret og forvrænget ved en forfatters forhold til sine figurer. Jeg tænker på dem i årevis i dette flydende firdimensionelle stadie, forholdsvis sikker på hvordan de vil opføre sig. Men de ender altid med at overraske mig, når jeg så tegner dem. Figurerne starter også ofte med at være ældre end mig, når jeg starter med at skrive. Men når jeg er færdig, er jeg sædvanligvis blevet ældre end dem i mellemtiden. Det er en sørgelig ombæring.«

Anderledes forholder det sig med figuren Amy Corrigan, der i historien er Jimmys stedsøster. Det er hende, der sætter gang i mødet mellem Jimmys og hans far. I Wares øjne er hun historiens egentlige hovedperson og den, der ender med at lide mest.

»Hun er meget virkelig for mig, og jeg bekymrer mig om hende og tænker på hende fra tid til anden. Hendes virkelige genpart, en fjern slægtning der bragte min rigtige far og mig sammen, døde for nylig. Det var ikke før, jeg hørte om hendes død, at jeg indså, at jeg havde baseret Amy Corrigan på hende.«

Chris Wares egen far fik aldrig Jimmy Corrigan: Den klogeste dreng i verden at se. Han døde få måneder før bogens udgivelse. Og som Ware bemærker i bogens efterord, så er de fire til fem timer, det tager at læse serien, omtrent lige så lang tid som han har talt med sin far i virkeligheden og via telefon.

Chris Ware: Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden, Forlaget Aben Maler, 390 kr.

Chris Ware gæster Københavns Internationale Tegneseriefestival Komiks.dk. Festivalen afholdes den 22.-23. maj i Øksnehallen på Vesterbro. Læs mere på www.komiks.dk

Prøv Information gratis i 1 måned