Clausen i det vilde Jylland

Selv om 'Frihed på prøve' grundlæggende føles som en film, Erik Clausen skal længere ud på landet med, er der glimtvis stadig gnist i hans John fra 'Ledsaget udgang'
10. juni 2010

Hvem skal med i billedet, hvem skal med i gadebilledet?

Det er et af de spørgsmål, som Erik Clausen i det nye nummer af filmmagasinet Ekko præsenterer som centralt i sine film, hvor han efter eget udsagn har kæmpet med at gøre det grimme smukt og det uetablerede etableret. Det grundspørgsmål har gennem årene ført til en række underholdende møder, hvor Clausen selv har fremstillet både gøglere og gavflabe, en arbejdsløs fabriksfar og en amagerkansk vinduespudser. Diversiteten har været stor, kvaliteten har haft udsving, men der har altid været en varm og velment kerne om betydningen af sammenhold og oftest et charmerende talent for folkelig romantik såvel som en god portion klassekomik. I sin nye film Frihed på prøvevender Clausen tilbage til sin kriminelle brobisse John fra Ledsaget udgang, som over 300.000 danskere så i 2007. Hvor John i den første film var på hjemmebane i storbyen, havner han denne gang midt i en jysk landsbys særegne logik.

Det er både godt og skidt, for mens det giver plads til en række nye karakterer i landsbygadebillederne, mister John meget af sit bid ved pludselig at være på udebane og desuden være blevet klogere på livet: Han har nu indset, at frihed og kærlighed er den enkle opskrift på lykke, og hvor prisværdigt det end er, gør det ham mere kedelig end kantet. Han har stadig nogle kvikke kommentarer, men fremstår markant blegere i rollen som far på bedre tanker.

Broget persongalleri

Omdrejningspunktet i denne anden udgang med John er, at hans forsømte søn (Henrik Bruhn) har brug for hjælp. Hans kone (Pil Egholm) har uventet fået et mulatbarn, og hvad stiller man op med de indlysende mistanker om utroskab? Første del af filmen lader John gyde ro på vandene med først opfindsomme familieskrøner og siden Vesterbrovennen Sømmet (Elith Nulle Nykjær) som professor med finurlige forklaringer på genetikkens mysterier.

Familieroen genoprettes, og derefter sker ting i det små, mens John bliver klogere på de landlige mekanismer. Her tjenes sorte penge og småsvindles. Her danses line dance og drømmes om et bedre liv i Antalya. Her er en lokal original (Peter Plaugborg), som kan gå på gadekærsvandet, og som et aparte indslag bor her en mareridtsplaget Muhammed-tegner (Torben Zeller). Der leges med et mere traditionelt spændingsplot med en 'barrøv' (Ronny Watt) i hælene på John, men det fremstår underligt påklistret.

Historien stritter og skuffer, når der kun sjældent kommer liv i de mange møder. Mest kommer man ind på livet af Helene Egelunds udspekulerede forfører, som både giver en mere nuanceret indgang til byen og udviser en tiltrængt tvetydighed som kontrast til det firkantede i mange af de andre portrætter.

Ujævn udflugt

Frihed på prøvevil gerne fremhæve ensomhed og smålighed som roden til alt ondt. På den måde ligger den i forlængelse af mange af Clausens tidligere film, men den bliver som helhed en lidt sørgelig statusrapport over en plet i Danmark, hvor cowboydansen lader til at være tilværelsens eneste lyspunkt. Filmens insisteren på poesien i stjernehimlen, landskaberne eller den natlige vandvandring kompenserer en smule, men der er overraskende få lyspunkter i de svære og småkuede liv.

John skal være manden, som rusker op i det hele. Når han har mistet pusten og ender med overvældet at søge tilbage til stenbroen, sidder man tilbage med en tom følelse. Er Clausen ikke manden, som skal slippe hestene løs og lade os grine lidt af det hele?

At kvaliteten af det filmiske håndværk ikke er imponerende, bærer man over med, hvis den smittende fortælleglæde og anarkistiske energi er der. I Frihed på prøvetager man sig i at tænke, at den historie må han længere ud på landet med. Det er ærgerligt, for Clausen er en vigtig stemme i dansk film. Han er en af de få, der ikkeer mange af, men Johns jyske prøvetid er en alt for ujævn udflugt i Clausens produktion.