Kærlighed, action, eventyr, spænding

’Eclipse’, den tredje ’Twilight’-film holder en god balance mellem spænding og følelse og er den bedste af de tre
1. juli 2010

Den første Twilight-film, der skildrede den snart voksne teenagepige Bellas (Kristen Stewart) første møde og forelskelse i vampyren Edward (Robert Pattinson), var en glimrende skildring af teen-spleen og mødet med den store kærlighed. To’eren, New Moon, var derimod en helt igennem ulidelig fortsættelse af samme – synes jeg, altså, mens Sara, min datter på 11, snart 12, mener, at den bare er SÅ meget bedre end den første film.

Det er nok også for meget at forlange, at en filmanmelder på 38 skal kunne forholde sig til alle de store, unge følelser, og derfor tog jeg både Sara og hendes 16-årige storebror, Isac, med ind for at se den tredje Twilight-film, Eclipse. Isac kan godt lide filmene, der er blevet et vildt, voldsomt og verdens-omspændende fænomen, men han har ikke læst Stephenie Meyers’ monsterpopulære bøger bag. Det har Sara, og hun nærmest boblede over af frydefuld forventning, da pressekørslen af Eclipse skulle begynde. Og undervejs kom hun med både begejstrede og forurettede udbrud, det sidste, når noget i filmen ikke var, som det skulle være – dvs. som det står i bogen.

Stort trekantsdrama

Men for lige at kridte banen op, før Sara og Isac får lov til at fortælle, hvad de synes: Eclipse begynder, hvor New Moon slap. Bella elsker Edward og har besluttet sig for at lade sig forvandle til vampyr. Men indianeren Jacob (Taylor Lautner), der som flere andre i sin stamme er formskifter og kan forvandle sig til en stor ulv og er vampyrens naturlige fjende, bejler også til den unge kvinde, og et trekantsdrama af næsten shakespeare’ske kaliber kan for alvor tage sin begyndelse. Ulvene og Edwards vampyrfamilie tvinges dog til at arbejde sammen, da det viser sig, at ukendte kræfter er ved at skabe en hær af blodtørstige, nyfødte vampyrer, som skal gøre det af med Edward og Bella.

Man kan sige, hvad man vil om Twilight-universets gammeldags seksualmoral og syn på mænd, kvinder og kærlighed – i bund og grund handler serien vel om afholdenhed. Men der prædikes nu også mange fornuftige ting om det at blive voksen og skulle vælge en vej gennem livet – og så er den viljestærke og begavede Bella ikke det værste forbillede for andre teenagepiger.

Jeg synes, at Eclipse, der er instrueret af David Slade, er den bedste af de indtil videre tre film. Den holder en god balance mellem spænding og følelser, bruger tid på andre personer end Bella og Edward, er lidt mere brutal og ikke ufrivilligt komisk eller lige så selvhøjtidelig som New Moon, og så rummer den en næsten episk-tragisk dimension, som manglede i de to første film, og som klæder de store følelser og spørgsmål om liv og død.

Spørgsmålet er, om Sara og Isac er enige i det.

Læs bogen først

Sara: »Der er vampyrer og formskiftere med, som ikke er menneskelige, og hvis det hele havde været menneskeligt, havde det ikke været lige så sjovt.«

Isac: »Nu har jeg ikke læst bøgerne, men jeg synes, at filmen er meget underholdende. Der er humor i og action, som jeg godt kan lide. Jeg kan også godt lide, at man får nogle af de andre vampyrer, Jasper og Rosalees, baggrundshistorier med. Der er noget for alle: Kærlighed, action, eventyr, spænding og sjove ting.«

Sara: »Og så er der det der, hvor man får så mange chok ... gyser. Det er godt, at Jacob bliver ved med at tro på, at Bella ombestemmer sig og vælger ham.«

Isac: »Den var bedre end de to første pga. baggrundshistorierne.«

Sara: »Den er god, fordi man møder dem alle sammen. Man møder Victoria, der fortæller om James, og Bella besøger sin mor. Man får også noget at vide om de nye formskiftere.«

Isac: »Jeg synes også, at det er godt, at vampyrerne og varulvene finder ud af at enes og samarbejde.«

Sara: »Men man får flere ting at vide i bogen, og det er sjovere at have læst bogen først, fordi så får man alle detaljerne med.«

Twilight: Eclipse. Instruktion: David Slade. Manuskript: Melissa Rosenberg.

Arthur Schopenhauer

Dejlig anmeldelse. Jeg klikkede netop herind for at se, hvordan et voksent menneske ville tackle at skulle anmelde en film af denne kaliber. Og det klarede du jo med dine børns hjælp fremragende. Stor ros til jer alle :)