Læsetid: 10 min.

Da kunsten slap fri af sin kommercielle succes

Gallerierne lukker, de private fonde skærer til, auktionshusene vrider sig, og kunstnerne mangler penge. Det er den ene historie om dansk kunstliv, og den er sand. Men ud fra asken på krisen er også kravlet flere alternative udstillingssteder, kunstnerne er begyndt at søge nye veje, og de grådige spekulanter bestemmer ikke længere over udvalget på markedet. Det er den anden historie om dansk kunstliv, og den er også sand. Men hvilken historie skal vi til at lære at fortælle?
Sarah Sillehoved-Allaguis samfundskritiske maleri 'Grå velfærd / reklameskov' fra årets afgangsudstilling på Charlottenborg er eksempel på en politisk engageret kunst, vi kan komme til at se meget mere af som følge af den økonomiske krise.

Anders Sune Berg

17. juni 2010

Christopher Burge kunne næsten ikke tro sine egne ører, da han 5. maj 2010 lod hammeren falde i auktionssalen på Christie's i New York. I knap en menneskealder havde Picasso-maleriet Nøgen, grønne blade og buste været i kunstsamlerparret Frances og Sidney Brodys varetægt, men nu skiftede det hænder og dét for et beløb, som kunne få selv den mest erfarne auktionarius til at vakle i troen på egne sanser. På telefon havde en anonym køber lagt et svimlende bud på 602 millioner kroner og første, anden, tredje: Verdenshistoriens dyreste kunstværk var en realitet. Hammerslaget på Manhattan gav straks genlyd verden over: »Vanvid: Hvad tror du dette maleri koster?,« skrev bt.dk få timer efter.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk