Liderlighed med børnefamilie på

På 378 sider kommer norske Trude Marsteins romanpersoner i spor 1 fra at kneppe til at elske og i spor 2 fra børneplage til børneidyl. Altsammen i afsindigt sindigt tempo
18. juni 2010

Den præsenterer sig overbevisende som kvalitetslitteratur, Trude Marsteins anden roman på dansk, Intet at fortryde, med pæne citater på flapperne fra både norske og danske anmeldere og med oplysninger om, at forfatteren i 1998 modtog debutantprisen samt senere P.O. Enquist-prisen og den norske Kritikerpris for romanen Weekend, der udkom på dansk sidste år. Det virker kort sagt indlysende, at et forlag skal udgive en sådan bog. Kort sagt virker det på mig mindre indlysende, at man som læser også skal hoppe med på vognen.

Romanen forløber over blot to døgn og er et sirligt arrangement med 50 procent synsvinkel til pligtopfyldende Vegard og 50 procent til hans svigefulde hustru. Både Vegard og Heidi søger det gode liv - Heidi ligefrem lykken - blot gør de det i disse to døgn hver for sig.

Åbningen er den endnu ikke bedragede Vegards. Han serverer dybfrostpizza for de fælles døtre inden afgang til familiens hytte og sommerferie. Heidi skal ikke have noget pizza, og hun skal heller ikke med i bilen, hun må vente med ferie til næste dag, for hun skal arbejde, siger hun. Men det skal hun ikke, hun skal mødes med Mikkel Korsfjord og have masser af sex, hvidvin og blåmuslinger - bare i omvendt rækkefølge, men altså lige efter bogen. Det vil sige, som man kender det fra romantiske nobrains-film og den dur. Blot siger Heidi og Mikkel 'kneppe' og slutter af med dåseøl fra hotelværelsets minibar, så det også virker nasty, men lige masseproduceret fremstår scenariet stadig.

Minutiøs prosa

Trude Marstein har sat sig for at lade teksten afspejle det kaos, det enkelte menneskes tanker, udsagn og synsindtryk kan siges at være, fordi de foregår samtidigt. Således registrerer Vegard og Heidi væsentligt og uvæsentligt, nutiden og fortiden uden hierarki. Det ene øjeblik replik, det næste indre synsbilleder. Den fortællemåde er jeg meget nysgerrig efter at se udfoldet, men hos Marstein synes jeg ikke, den tilfører stoffet noget. Måden går hen og bliver en tom maner, og alt for mange passager med banale udsagn: »For livet er utroligt kort« og banale tanker: »Jeg tænker på børnene, hunden Vegard, hverdagslykke og moder-glæde, men at det alligevel ikke er nok, måske som om jeg har vænnet mig til lykken, hverdagslykken.«

Det er kapitlerne med Heidi, jeg er mest irriteret på, Vegard er heller ikke interessant som romanperson, men den møjsommelige skildring af hans samvær med de tre døtre i bilen, i hytten og i robåden mikset med hans tanker om ægteskab er så tilpas godmodig, at man ikke får ondt nogen steder af det. Her kan man nøjes med at spørge, hvorfor skal jeg læse det? Det er hyggeligt nok, men hvorfor?

Jeg ser, han ser

Det er let at få en fiktionstekst til at skride frem ved at skrive, at personerne ler og smiler, at de ser op, ser på osv. Eller det får det til at se ud, som om teksten skrider frem. I tre korte kapitler med Heidi som synsvinkelbærer talte jeg 12 gange 'ser' og 11 gange 'smiler'. Det er flovt. Hvis man så heller ikke synes, at det her med at tale om ægteskab og børn som et projekt er videre interessant, altså hvis man synes, at det er nogle andre dilemmaer end Heidis, der trænger sig på, så er der ikke meget at hente i Intet at fortryde. Hvis man så alligevel beslutter sig for at sige, at emnet lykkelig børnefamilie versus forbudt sex på hotelværelse er underordnet, jeg er interesseret i det litterære sprog og virkemidler, så er der stadig ikke meget at hente i Intet at fortryde.

Men jeg er blevet mindet om, hvor glad jeg var for at læse Christina Hesselholdts to romaner I familiens skød og Camilla and the horse. Her er synsvinkelskift ikke blot nydeligt anrettede, men næsten umærkelige, og form bliver indhold.