Læsetid: 2 min.

Skæve tyrkere viser talentmassen på Møn

Kunsthallen '44Møen' var oprindelig et gammelt grimt autoværksted. Nu vises der kunst, man ellers ikke ser i Danmark. I lyse, svale lokaler med særprægede dimensioner
Husets beboere ser ikke ud til at tage notits af manden, der er ved at grave dagligstuegulvet.

Husets beboere ser ikke ud til at tage notits af manden, der er ved at grave dagligstuegulvet.

Tekin Normalizasyon

7. juni 2010

Hvor mange tyrkiske billedkunstnere kan du remse op, kære læser? Nej, vel?

Men René Block, som driver kunsthallen »44Møen« i Askeby på Møn har uforfærdet besluttet sig for at introducere ny, tyrkisk kunst i Danmark. Hvor Istanbul hidtil har været det absolutte kunstcentrum - med kvindelige kunstnere i front, fortæller René Block, er der i de seneste år opstået en ny, ung kunstscene omkring kunstakademierne i byer som Izmir, Ankara, Eskisehir og Diyarbakir. Nu er det af en eller anden grund fortrinsvis mænd, der gør sig bemærket, konstaterer han, og det er dem, man i øjeblikket kan se på Møn.

Kunsthallen, der for nogle år siden åbnede med en stor udstilling af René Blocks Fluxus-samling (den Allis Helleland afviste at tage imod, da hun var leder af Statens Museum for Kunst) var oprindelig et gammel, grimt autoværksted, men er i dag omdannet til lyse, særprægede lokaler i højst forskellig størrelse og dimensioner, og åben ud mod marker, træer og grønt.

Svalt og smukt og tilpasset omgivelserne, så den i år modtog Bygnings- og landskabskulturprisen for Møn.

Skæv ironi

René Block fortæller, at han har planer om fra næste år at oprette en stipendieplads for kuratorer, hvor de ved slutningen af deres ophold skal lave deres egen udstilling i »44Møen«.

Ellers er kadencen i sommerhalvåret først en tema-gruppe-udstilling, en sommerudstilling af en dansk kunstner, i år Jytte Høy med Quote; The Raven, og endelig en udstilling i august-september med en international kunster, i år Mona Hatoum, som er født i Beirut, men hun lever i England.

Endnu er det dog de tyrkiske kunstnere, 10 i alt, der fylder lokalerne med skævt-ironiske videoinstallationer og fotos.

- To mænd, den ene stående, den anden siddende, læser koncentreret i samme avis. På forsiden er afbildet et mordoffer. Samme mordoffer ligger på gulvet for deres fødder, uden at de bemærker det.

- En ung mand har samlet nogle tomme olivenolietønder sammen på toppen af et højhus og sidder nu og trommer, så man får mindelser om Günter Grass' Oskar, mens lyden følger én udstillingen rundt.

- Et sted graver en mand sig op gennem gulvet i et faldefærdigt hus. De revnede, afskallede vægge er nødtørftigt dækket med tæpper, husets beboere ser ud til at se tv, uden at tage notits af manden, der iført arbejdstøj er ved at grave dagligstuegulvet op. Ikke let at redde verden på 90 dage hedder udstillingen. Om det er i erkendelse heraf, at den nu forlænges til den 13. juni, er uvist, men man kan altså endnu nå at se den på Møn, før den fortsætter til Amsterdam.

'Ikke let at redde verden på 90 dage', 44 Møen, Fanefjordgade 44 , 4792 Askeby. Tlf: 23927119. til den 13. juni

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu