Verdens klogeste dreng imponerer

Det er både nedtrykkende og opløftende at læse Chris Wares grafiske roman om Jimmy Corrigan. Nedtrykkende, fordi den handler om en selvudslettende mand, og opløftende, fordi han er en fomidabel fortæller
4. juni 2010

Måske Jimmy Corrigan bare er et skvat. Han er ude af stand til at se andre mennesker i øjnene - særligt kvinder. Han kan ikke opretholde meningsfulde forhold til nogen i længere tid ad gangen, knap nok til sig selv. Han magter ikke følelser eller at være til stede i situationer, der involverer andre mennesker.

Men det er ikke kun hans egen skyld. Hans mor er ekstremt dominerende og ringer flere gange om dagen fra plejehjemmet for at høre, om den voksne søn stadig elsker hende, og Jimmy lader hende villigt gøre det. Faren har han aldrig kendt og stort set heller aldrig hørt om indtil den dag, hvor der pludselig ligger et brev fra ham. Faren foreslår ud af det blå, at de skal mødes og har vedlagt en flybillet.

Herefter er alle tilløb til stabilitet i Jimmy Corrigans liv skubbet ud af balance, og Jimmy Corrigan - den klogeste dreng i verden kan tage sin begyndelse. Undertitlen er naturligvis vrængende ironisk som beskrivelse af den indadvendte, livsuduelige hovedperson, men den henviser også til de almagtsfantasier, som Jimmy hele tiden nærer. Små dagdrømme om hvordan han ville beherske sin dagligdag, sit liv, hvis bare han var en anden med fundamentalt andre egenskaber.

Som amerikaner i anden halvdel af det 20. århundrede er det selvfølgelig superheltemytologien, der giver brændstof til disse fantasier, både hos drengen Jimmy Corrigan og hos den voksne mand, der i en berømt scene ser Superman sætte af fra toppen af et højhus for på billedet efter at ligge smadret på gaden foran. Så meget for mytologiens anvendelighed i det virkelige liv.

Da Jimmy Corrigan endelig møder sin far, viser denne sig at være lige så dysfunktionel som han selv og ude af stand til andet end krampagtigt akavede forsøg på at række ud efter sønnen. »Jeg ved godt, at jeg ikke altid var der, da du var barn,« siger faren, der faktisk forlod ham som spæd og aldrig siden viste sig. »Men du skal vide, at denne gang bliver jeg her, okay?«

Junk og grim arkitektur

Det er på mange måder en nedtrykkende oplevelse at læse amerikanske Chris Wares nu ti år gamle, banebrydende grafiske roman om Jimmy Corrigan - den klogeste dreng i verden, som endelig er udkommet på dansk i en flot oversættelse. Primært fordi den handler om en selvudslettende mand, der formodentlig aldrig vil få styr på sin tilværelse, som stammer fra en familie, der har været dysfunktionel igennem flere generationer, og som lever i et overflodssamfund, der bugner af junk, grim arkitektur, fordummende underholdning og mennesker, der ikke længere kan finde ud af at kommunikere med hinanden.

Og alligevel er det også opløftende, fordi Chris Ware er en formidabel fortæller. Bogens billedsprog er avanceret i en sådan grad, at man får den tanke, at tegneseriemediet knap har udnyttet sit potentiale i de hundrede år, der er gået fra dets begyndelse og indtil Chris Ware trådte ind på banen.

Samtidig er hans udgangspunkt en tydelig traditionsbevidsthed med åbenlyse referencer til den klare linje og det udfordrende layout fra de amerikanske avistegneseriers guldalder i årene frem til mellemkrigstiden. Her går det radikalt eksperimenterende hånd i hånd med ønsket om at fortælle en historie enklest muligt ved hjælp af mediets særlige muligheder for stilisering.

Jimmy Corrigan - den klogeste dreng i verden er umulig at komme udenom som fornyer og forbillede. Har man ikke læst den, aner man ikke, hvad en moderne grafisk roman er.

Chris Ware: Jimmy Corrigan - den klogeste dreng i verden. Oversat af Steffen P. Maarup. Aben maler. 380 sider, kr. 390

Prøv Information gratis i 1 måned