Voksen og arret - men i live

Marianne Faithfull imponerede i selskab med guitaristen Doug Pettibone ude på Amager Bio, hvor hun med elegance og overskud demonstrerede sin geniale tekstforståelse og evne til at forvandle sit materiale til eksistentialistiske dramaer
Der er noget r©™rende gammel°©dags over den efterh?nden
 63-°©?rige divas overbevisning om, at en sang f©™rst og fremmest er en historie, et
 lille drama og at teksten derfor er af alt°©afg©™rende betydning.
 Arkiv

Arkiv

Steffen Schmidt

28. juni 2010

Marianne Faithfull har prøvet og set mere end de fleste, men det har nu ikke gjort hende bornert. Tværtimod virker hun både sød og spontan, da hun gentagne gange takker sit loyale publikum ude på Amager Bio fredag aften. Med god grund - hun får stående applaus efter såvel koncerten som det enkelte ekstranummer, det bliver til, og selv om seancen kun varer lidt over en time, er der vist ikke mange, der føler sig snydt oven på det, der oprindelig annonceredes som »An Intimate Evening with Marianne Faithfull accompanied by Doug Pettibone« - hvad der for en gangs skyld må betegnes som en relativ ærlig varedeklaration (de fleste aftener varer så godt nok noget over en time, men ellers ...).

Og da hun ikke har en ny skive med i kufferten, får hun rig mulighed for at præsentere et bredt udvalg af de efterhånden rigtig mange sange, hun har indspillet siden debuten i 1964 med gennembrudshittet »As Tears Go By«, som vi selvfølgelig også fik. Den blev i sin tid skrevet til hende af Keith Richards og Mick Jagger og med sidstnævnte havde hun i øvrigt en af 1960'ernes mest velpublicerede affærer. Senere i sættet giver hun så også den stadig rystende afvænningssang, »Sister Morphine«, som hun skrev sammen med de to nævnte herrer - også selv om der gik nogle år, før de ville indrømme det og give hende credits derfor. Det har i det hele taget ikke været en karriere præget af den store kommercielle medvind, men hun nyder til gengæld en respekt blandt kollegaer og yngre kunstnere, der er de færreste beskåret.

På kanten til det talte

Kun akkompagneret af den skrappe guitarist Doug Pettibone - som nogen måske vil kende fra hans udstrakte samarbejde med Lucinda Williams (han har også tjent folk som Mark Knopfler, Jewel og Tracy Chapman) - var der rig mulighed for virkelig at høre, hvad der blev sunget. Og hvordan. Faithfulls stil er mindre end nogensinde præget af skønsang - hun sang smukt (og en smule kedeligt) som ung, men 'ødelagde' op gennem 70'erne sin stemme grundet en livsstil, der var præget af alt det, Sundhedsstyrelsen advarer os mod - men til overmål oser den af karakter: Som i Voksen, Arret og I Live.

Hun er i familie med en kunstnerinde som f.eks. Marlene Dietrich, hos hvem teksten er det væsentligste, og hun undgår heller ikke sammenligninger med den fremragende række tyske skuespillerinder, der ned gennem årene har fortolket Bertolt Brecht: Lotte Lenya, Gisela May, Sonja Kehler m.fl. I fagsprog kaldes denne type sangerinder en diseuse, et fransk ord, der mere end antyder, at vi befinder os på kanten til det talte - klods op og ned af monologen.

Det kan derfor heller ikke overraske at hun har været brugt en del som skuespiller eller at hendes sange gerne ejer et vist litterært præg. Hun har ned gennem årene samarbejdet med et sandt who's who af randrockens notabiliteter, men er ikke bleg for at gå på strandhugst hos andre kunstnere, hvis hun finder at en sang passer til hendes stil. At hun i sin tid lanceredes som en slags folkesanger synes mindre sært, når man betænker hvor drabelige mange folkesange egentlig er - de handler i udstrakt grad om død, død og atter død, hvis ikke det, der er værre. Hvorfor også en sang som Dolly Partons dramatiske skæbnefortælling »Down From Dover« ligger lige til hendes højrefod. Hvad man til overmål kunne forsikre sig om denne fredag aften, der på mange måder formede sig som en rejse gennem nogen af hendes største øjeblikke.

Krigerisk sang

To af pladerne fra de 17-18 stykker det er blevet til satte dog det største præg på sætlisten. Ikke mindst comebackalbummet og mesterværket Broken English fra 1979 var smukt repræsenteret med titelnummer og tragedien om den midaldrende husmor i »The Ballad of Lucy Jordan« samt verdens nok stadig mest krigeriske sang om utroskab, »Why'd You Do It«, hvis kradse referencer til oralsex i sin tid vakte en vis opsigt. Få sange illustrerer så præcist ordene om at »hell hath no fury like that of a woman scorned«.

Rystende smukt

Der tør man nok tale om hjerteskærende realisme. Og så blev der også plads til en del ting fra hendes 2008-satsning, Easy Come, Easy Go, en dobbelt-cd udelukkende bestående af coverversioner af såvel tudsegamle som helt unge sangskrivere. Indtryk gjorde således måden hun tacklede bandet Black Rebel Motorcycle Clubs »Salvation« på og ikke mindst hendes evne til at anskueliggøre, hvor uhyggelig The Decemberists' »Crane Wife 3« egentlig er. Der var ikke specielt børnevenligt, men til gengæld kunstnerisk mesterligt.

Først og sidst er Faithfull en af den slags kunstnere, som har skabt sit helt eget univers - et pænt stykke fra alfarvej. Der er endvidere noget rørende gammeldags over den efterhånden 63-årige divas overbevisning om, at en sang først og fremmest er en historie, et lille drama og at teksten derfor er af altafgørende betydning. Det skader så heller ikke sagen, at hendes karakteristiske dybe whisky-og-cigaretter-stemme er i bedre form, end den har været længe; rig og udtryksfuld tilfører den sangene en dybde og passion, så det er lige før de letter.

Det var med en følelse af både forløsning og taknemmelighed Deres udsendte forlod Amager Bio efter det rystende smukke ekstranummer, »Strange Weather«, som ingen ringere end Tom Waits har skrevet til hende. Stort på en ekstraordinært underspillet facon.

Marianne Faithfull m/ Doug Pettibone, Amager Bio, Fredag