Dødbringende drømme

To sleep, perchance to dream: Den ikoniske skurk er hovedattraktionen i genindspilningen af slasher-klassikeren A Nightmare on Elm Street
15. juli 2010

Enhver, der var teenager eller næsten i 1980erne husker utvivlsomt Freddy Kruegers knivhandske, stribede sweater og afsvedne look. Første gang Krueger skar unge drenge og piger i strimler efter at have invaderet deres drømme var i Wes Cravens A Nightmare on Elm Street(1984), som også var Johnny Depps spillefilmdebut hvilket jeg primært nævner, fordi jeg synes, at det er så pudsigt, at Depp få år senere selv spillede en figur med knive i stedet for fingre, den anderledes uskyldsrene Edward Scissorhands.Nå, men derefter fulgte en lang række sequels, og nu er den originale film altså blevet genindspillet.

Selvom man ikke skulle tro det, var Cravens film inspireret af virkelige begivenheder, nærmere bestemt en række avisartikler om cambodianske mænd, der var flygtet fra Pol Pots rædselsregime. Trods den nyfundne sikkerhed i USA, var flygtningene så dybt traumatiserede, at de nægtede at sove, og nogle af dem døde faktisk efterfølgende i deres søvn i en ung alder. Lægerne gav det navnet SUNDS, Sudden Unexpected Nocturnal Death Syndrome.

Desuden hedder den gade i Dallas, hvor attentatet på præsident Kennedy fandt sted Elm Street, og det var blot den første af mange mareridtsagtige hændelser i USA: Yderligere snigmord samt storbyoptøjer, campus-skyderi, Vietnam-krig og Watergate-skandale fulgte.

Men tilbage til 2010, og nu bør plot-purister tage sig i agt, for i de næste to passager løftes sløret for væsentlige dele af filmens handling!

Som man af og til ser det i gyserfilm, har ofrene en eller anden skyldbetonet forbindelse til gerningsmanden: De forfulgte teenageres forældre tyede nemlig i sin tid til selvtægt og slog den pædofile Krueger ihjel med en molotov-cocktail, hvilket forklarer hans (genfærds) gruopvækkende fremtoning. De ønskede også at styre udenom en traditionel rettergang, fordi de frygtede, at deres børn skulle få traumer af at vidne om overgrebene.

Lille mand, stor aura

Et dusin år senere begynder Krueger så at vise sig for sine morderes børn mens de sover, og hvis han får ram på dem i drømmeland, dør de også i virkeligheden. Kun den, der er vågen, er i sikkerhed, men det er jo af grundlæggende biologiske grunde en stakket frist.

Den altafgørende rolle som Krueger er i gode hænder hos Jackie Earle Haley, mand(sling)en med den dybt besynderlig udstråling og de forbløffende kamæleon-kompetencer, der stjal billedet som Rorschach i Watchmen(og i øvrigt i Little Childrenspillede en blotter med præference for mindreårige). Man fristes dog samtidig til at sige, at han er en bedre sag værdig.

Hvad ofrene angår, gør et i genindspilningssammenhæng ganske velkendt mønster sig gældende: Rollerne er besat af kønne, men kedelige unge skuespillere, og persontegningen er så beskeden, at det er svært at kere sig om, hvem der overlever, og hvem, der dør en spektakulær special effects-død. Alt dette er lidet overraskende i betragtning af, at filmen er produceret af Michael Bay.

Blodig tomgang

De interessante moralske sider af historien fylder relativt lidt, og man får indtryk af, at instruktør Samuel Bayer og filmens to manuskriptforfattere meget hellere vil lege med gyser-værktøjskassen. De går så eftertrykkeligt til den med chokeffekter på både billed- og lydside, at man halvvejs inde er blevet godt og grundigt immun. Og i grunden også er begyndt at småkede sig. Især da hvis man er bekendt med historien på forhånd.

Dialogen er oftest funktionel og intet andet, og der er forstemmende få glimt af sort humor undervejs. A Nightmare on Elm Streetanno 2010 er med andre ord en ret så personlighedsforladt ombæring.

Så ved nærmere eftertanke vil jeg godt have lov at skifte mit indledende Shakespeare-citat ud med dette: Full of sound and fury, signifying nothing.