Rids af børneliv med og uden gru

Bent Haller og Birgit Strandbygaard tager i hver sin genre pulsen på hvordan virkeligheden slår ind i et følsomt barnesind
13. juli 2010

Bent Haller har i de senere år i den børnelitterære del af sit forfatterskab tilsyneladende forladt den episk drevne romanform. I stedet har han dyrket novellen og en eksperimenterende kortprosaform, der er helt hans egen. Det er der kommet fine ting ud af, men hans seneste opus, 7 skrækkelige historier, der tager et noget besynderligt livtag med horrorgenren, føjer sig ikke til rækken af uundværlige Haller-tekster.

Illustrationsmæssigt indrammet af små springende frøer, der er placeret rundt omkring på tomme sider, lægges der ud med »Den blå pige« om pigen Juliane, som under et forældrebestemt besøg på et kunstmuseum får øjenkontakt med en malet dreng, der drager Juliane ind i billedets tid og univers, hvor pigen til slut forvandles til en kanariefugl, der bliver suget ind i en stor tigerstribet kats gule øjne. Bizarre omvendinger og forskydninger løber videre i de følgende tekster, hvor gruen og gyset bl.a. indbefatter en spøgelsesdreng, der lokker sin levende søster ud foran et tog, menneskeædende hunde, hovedløse lig, en uhyggelig græsk teatermaske, sigøjnerhekse, en labyrint med billeder af forsvundne børn og endelig afslutningsvis i »Frøhuset« apokalyptiske kaskader af frøer i et gammelt sommerhus.

For manieret

Det er ikke skrivehåndværket, det er galt med. Haller har en sikker pen, en sort, tjærebajset humor samt et læs af stilfigurer, som han drevent varierer, men der er noget lidt for manieret og selvspirallerende over konceptet med de syv historier, som lever deres helt eget uafsluttede liv for så i brudstykker at dukke op i en helt anden fortælling. Det giver en sært fragmenteret læseoplevelse, selv om Haller i slutfortællingen , hvor forsideillustrationen med den cyklende dreng med det afrevne hoved på bagagebæreren formelt falder i hak som henvisning, forsøger at samle alle ender i en slags endegyldig, men også noget udvendig, betoning af, at det uhyggelige lever sit eget liv og kan dukke op de mest uventede steder.

Hjerternes sprog

Med Birgit Strandbygaards Eventyrbanden 1. De første tegn, som er første bind i en ny børnedetektivserie, lander vi med begge ben på jorden. Her er vi inden for den hyggelige børnekrimis mere trygge rammer. Selv om der forekommer mobiltelefoner, er der et element af tidsubestemthed i romanens univers. »Dagen var ydermere så mørk og tung, at kun børn kunne tro på lysere tider« står der et sted, og den formulering er kendetegnende for en forfatter, der mere er optaget af børns undrende og afsøgende forhold til tilværelsen, end af det samtidshistoriske aftryk.

Således også i plottet, der sættes i gang, da drengen Tim i en drøm får besked om at finde det syvende ord i den syvende bog på den syvende hylde i faderens boghandel. Det handler om at finde eventyret i hverdagen og sammen med tegn- og drømmetyderen Alma, der lever alene med sin venlige og distræte opfinderfar og den forsigtige lægedatter Marie med de fortravlede forældre samt hunden Einstein kommer Tim på sporet af en magisk sten, to tyve og en venlig gammel kone, der ligner en indianer. Magi og mystik twistes i en linedans, hvor troværdigheden også udfordres.

Børnene kommer ud for en del, der ligger lige på kanten af det sandsynlige, men det opvejes i nogen grad af børneportrætterne, der tegnes med lydhør indlevelse og en særlig evne til at få samværets varme frem i læseoplevelsen.

Hos Strandbygaard er hjerternes sprog det vigtigste. Så må man leve med, at de voksne i lidt for høj grad fremstår som velmenende papfigurer.

Bent Haller: 7 skrækkelige historier
ill. af Mads Themberg