»Dav, skal vi gå i gang?« Ordene tilhører manden bag det danske enmands EBM-act Leæther Strip, Claus Larsen, og rammer meget godt den lidt hyggeorienterede stemning der er i starten af koncerten. Han går på præcis kl. 20.00, så halvdelen af publikum sidder stadig på trappen til spillestedet og nyder det gode vejr og eventuelt medbragte Ceres Top.
Til de uindviede, dækker forkortelsen EBM over begrebet Electronic Body Music, som løseligt beskrevet kan kaldes en genre eller en slags ambition. Det er i hvert fald den mest brugte benævnelse for en meget uens gruppe af musikere og bands, der siden starten af 80erne har afsøgt området imellem det organiske og elektroniske, det industrielle og det kunstneriske og avantgardistisk eksperiment og mere dansabel, dyster techno. Et af de absolutte hovednavne på scenen er canadiske Skinny Puppy, som det er lykkedes for folkene bag den århusianske RECcession Festival at lokke til Helmigville.
For mange anekdoter
Men først altså Leæther Strip. Langsomt fyldes rummet mere op, og manden gør sit til fra scenen at få skabt stemning. Lige vel rigeligt, endda, for det hyggelige præg hænger ved. Han snakker ret uforstyrret både før, efter, og nogle gange også under numrene, og den kritiske sans over for hvilke anekdoter, publikum er interesseret i, kunne godt trænge til et §20-eftersyn.
»Ved I, hvad jeg har? Jeg har spist aftensmad med Skinny Puppy!,« fortæller han glædesstrålende, og uanset om det er et forsøg på at dele sin glæde eller på at få at se, hvad vi andre har fået til aftensmad, så burde han nok koncentrere sig mere om musikken.
Den går det nemlig ikke alt for godt med. Han har visse producerkvaliteter, men det virker som om, inspiration og legesyge for længst er blevet deponeret til fordel for trætte genre-klichéer og tomgang i slæbesporet. I et miljø, hvor monotoni og repetition ofte betragtes som noget godt, gælder det om at holde tungen lige i munden, især når man som han har mere end 20 års erfaring. Der er en vis entusiasme at spore i publikum, men det skyldes nok, at der er tale om udpræget pårørendekunst; han får i al fald sendt personlige hilsner ud til mindst 10 personer. Den mest troværdige entusiasme får han for de ældste numre, såsom »Japanese Bodies«, hvorimod nyere numre som »Civil Disobedience«, viser, hvordan inspiration og lyst til at gøgle på en scene, ikke altid følges ad. Derfor kan det undre, at han har valgt at gemme sit måske mest oplagte nummer som allersidste ekstranummer, men da der sjældent er set en kunstner, der krævede mindre bifald for at vende tilbage til scenen, kan det vel også betragtes som en integreret del af koncerten.
Lige så skuffende uoplagt som Leæther Strip denne mandag fremstod, lige så lysende oplagte er Skinny Puppy, fra første tone. Scenen er nu forvandlet til et multiteknisk, grotesk kalejdoskop, og foran det overvældende lysshow indtager den teatralske frontmand Nivek Ogre scenen. Han er som altid klædt ud og bærer flere masker, og hans scenesprog er mest at sammenligne med en forfaldets pantomime. Der er i de senere år skåret marginalt ned for de chokerende elementer af sceneshowet; således foregår hans rituelle indsmøringer i rigelige mængder af teaterblod i et symbolsk terrarium, hvilket vist kun purister reelt kan begræde. Spørg dog ikke, hvad hverken denne kasse eller hans udklædninger mere præcist symboliserer, det ved vist ingen andre end han selv. Awesome, det er det!
Med og uden udklædning
De første to numre, som er blandt bandets mere drømmende og hypnotiske, efterlader publikum i en sær, tyst trance, som helt sikkert også er grundet en forløsende ærefrygt. Bandet har ikke spillet live i otte år før denne tour, og har også løbende holdt pauser før dette, så livekoncerter i Danmark er noget af et særsyn: To af mine medrejsende, som tilhører den mere indædte fangruppe, har henholdsvis aldrig oplevet dem live, og set dem sidste gang i 1988.
Trioen, som udover Ogre består af synthesizer-guruen Cevin Key og trommeslageren Justin Bennett, er utrolig tight, og den gnidningsfrie integration mellem trommer og live-synth på den ene side og ultrastramt programmerede samples og trommerytmer på den anden, burde inspirere flere på scenen, der i dag helt er domineret af skinnende macbooks med Ableton-programmer. Key holder under hele koncerten nidkært styr på det voldsomme opbud af samples og effekter, der danner bandets lydbillede - man kan næsten genindspille lydsporet til en hel John Carpenter-film blot ved at optage en koncert med bandet - og Bennetts trommespil er professionelt, stramt og holder sig til forlægget, uden at mangle inspiration og organisk drift. Den glimrende lyd på spillestedet udnyttes til fulde, og den er blandt Danmarks bedste.
Koncertens klimaks nås under klassikeren »Assimilate«, hvor Ogre vralter forslået og haltende ind på scenen i et Ku Klux Klan-agtigt outfi med rygende skorsten i hatten, foran en bagvæg af amerikanske flag i bølgende sinuskurver. Det her er ikke bare koncert, det er grotesk commedia dell'arte, medieret ned til mindste detalje, og ingen vil have det anderledes. Og så alligevel: Da bandet kommer ind til ekstranumrene, og Ogre nu er helt uden udklædning og masker, er det som om, bandet får et nyt, nedbarberet energisk udtryk, da de leverer en fantastisk version af nummeret »Worlock«. Der er intet andet tilbage end ren spilleglæde. Nåh jo, og et hengivent, og taknemmeligt publikum.
Skinny Puppy + Leæther Strip, Train i Århus, mandag.
Naturligvis var Skinny Puppy fremragende, men de plejer at være bedre. På deres forrige turne som ikke nåede udenfor det amerikanske kontinent havde de desuden en guitarist med, hvilket gjorde udtrykket mere komplekst, hårdt og varierende. Cevin Key havde erstattet en del af guitar lyden af en Nord Synthesizer, hvilket gav hele koncerten et mere trance agtigt udtryk. Guitar er normalt en væsentlig del af deres udtryk.
Siden Skinny Puppy gav deres comeback koncert i 1998 har de været på tur det meste af verden i både 2003 og 2007. Sidste efterår var de på turne i USA med det setup de netop viste i Århus og som de viser i Malmø på fredag. De spillede sidste i Danmark i 1986.
Kære Henrik Vestergaard Friis
Jeg ville personligt frygteligt gerne have et bredere sammenligningsgrundlag, men det er jo desværre en noget sjælden fornøjelse at have dem i nærheden. Jeg var heldigvis i selskab med flere meget velorienterede kendere, som kunne underbygge indtrykket af koncerten med kendskab til mange af de gamle koncerter.
Ifølge andre kilder spillede Skinny Puppy deres seneste koncert i Danmark, før denne, i København den 20. april 1988 - Rolf Sørensens 23-års fødselsdag, og umiddelbart før udgivelsen af VIVIsectVI. Men uanset hvad, er det længe siden.
Og tak for at minde om at de spiller i Malmö på fredag, hvilket naturligvis anbefales til alle der skulle have lyst; jeg er ikke klar over om der er udsolgt.
Espen Fyhrie
Naturligvis har du ret. 1988. Jeg er blevet talblind. Deres comeback "Doomsday" koncert var i 2000 og ikke 1998 som jeg skrev overfor. Det var fantastisk. Jeg så dem desuden på turneen i 2004 (ikke 2003) med guitarist og hård kritik at den givne verdensorden. Koncerten i Århus manglede noget kant, men tak for anmeldelsen. Tror nærmest ikke jeg har læst noget om dem i Danmark siden Gaffa gav en forkølet anmeldelse af Rabies i 1989.
Selvsamme Gaffa har også bragt en anmeldelse af denne koncert. Der hersker en vis uenighed om kvaliteten af opvarmningskoncerten.
Jeg er enig med dig i at Leæther Strip ikke var specielt godt, men mener ikke det skyldtes uoplagthed, klichéer eller tomgang. Han var ikke bedre i firserne, selvom visse at hans numre rykkede.
Hans fremtoning har altid været et problem. I Århus mindede han mere om den skaldede kok og L. Ron Harald end en elektronisk alt-meister. Naturligvis behøvede han ikke tage sig selv så alvorligt som Skinny Puppy, men alternativet behøver ikke være så bøvet.
Men uanset dette er og var hans musik hovedproblemet. Til tiden lød det som ”Scooter” og det kan man altså ikke byde folk.
Facts, facts, facts.... Skinny Puppy er legendariske, uanset hvad, og jeg synes, at anmeldelsen gør dem ret, uanset facts. Jeg er også stor fan af Æ, men er lidt træt af det nyeste... Nå, nostalgia: Jeg skulle selv have set SP sidst i 80'erne i KBH. Koncerten blev aflyst (pga. et brækket ben, så vidt jeg husker), men ærgerligt var det.... så, det her var første gang jeg så dem... og det var i Malmø... en fantastisk oplevelse som mange 'EBM' (whatever) bands kunne lære af.... energi, show, entertainment, vedkommende...
Fakta er vigtig når man er nørd.
Den europæiske Too Dark Park tour 1991 blev aflyst på grund Ogres brækkede ben. Deres første koncert i Danmark fandt sted den 11 oktober 1986.
Koncerten i Malmø var efter min mening lidt bedre end den i Århus. Trommer og bas var mixet dybere eller anlægget var bedre? I hvertfald fremstod lyden væsentligt klarer, hvor den var en anelse ulden i århus. Den var to tre gange så meget publikum og stemningen var bedre.
Jeg skal ikke selv kunne udtale mig om det, men så vidt jeg har hørt var bandet i langt bedre form på denne tour end på de forrige to, og ser jeg på setlisterne, er jeg helt klart også mest til denne, ligesom jeg også, modsat Henrik Vestergaard, er glad for at bandet ikke blandede liveguitar ind i lydbilledet!
Så alt i alt er jeg rigtig glad for at det var på denne tour jeg langt om længe fik fornøjelsen af at opleve et af mine absolutte yndlingsbands! Men man kan selvfølgelig kun begræde at man aldrig har set dem på deres Too Dark Park eller Last Rights tours...
I Malmø savnede jeg faktisk heller ikke guitaren meget. Mest på Rodent og Pro-test! Koncerten var fantastisk, men den var altså ikke bedre end de to foregående turneer! Skinny Puppy er utrolige live og på plade for den sags skyld. Jeg har næsten set listen klar:
love in vein (Last Rights)
hatekill (kun live)
addiction (Cleanse Fold and Manipulate)
dogshit (VIVISectVI)
deadlines (Bites)
politikill (Mythmaker)
pedafly (Mythmaker)
rodent (Rabies)
tormentor (too dark park)
pro-test (The Greater Wrong of the Right)
morpheus laughing (too dark park)
ugly (Mythmaker)
assimilate (Bites)
worlock (Rabies)
???
Far to frail (Remission)
Men kan ikke huske deres deres andet ekstra nummer? Sættet var bortset fra Doomsday det bedste jeg har hørt live.
Det andet ekstranummer var Shore Lined Poison, fantastisk nummer. Jeg var virkelig glad for at se så mange numre fra Too Dark Park i setlisten.
Jeg så dem kun i Malmö, og mht lyden, synes jeg at mixet smadrede de første to numre, hvor man knap kunne høre andet end vokal og trommer, det var virkelig ærgerligt, men i resten af koncerten var den fin. Pro-test er jeg ligeglad med, og jeg tror også jeg er taknemmelig for at de ikke blev blæst videre op af en guitar (men det er vel endnu mere passende på Pedafly?) - jeg var kommet for at se Skinny Puppy, ikke Rage Against The Machine, de må efter min mening gerne fjerne det nummer helt fra deres setlist. :)