Et planetkort af drømme

Inge Pedersen zoomer ind på øjeblikke i en piges sind, fra hun er ni og til hun bliver voksen
30. august 2010

Med sin nye roman viderefører Inge Pedersen (f. 1936 i Brønderslev, debut i 1982 med digtsamlingen Leve med kulden) den afdækning af erindringens arkæologiske lag, som hun udførte så nænsomt og smukt med Og halsen af en svane (2006). Barnet fra dengang er blevet ældre, men teknikken er stadig den samme: at fortætte tiden i scener, fastfryse fint sansede enkeltøjeblikke, at lade detalje gå forud for helhed, i troskab mod livssammenhængenes brudthed, fortidens fragmentkarakter, men også i sikker tillid til læserens evne til at kitte brudstykkerne sammen til mønstre.

Det mønsterdannende tema hedder i denne omgang tryghed sat over for svimlende frihed, familiens faste ramme modstillet fuglenes flugt. Polerne repræsenteres, i det mindste ved start og til slut, af vor navnløse fortællers forældre, idet moderen holder sig til det sikre, hvorimod faderen stedse bevarer sin viden om en verden, som er uendeligt stor og ubegrænset mulighedsrig. Billedligt fastholdes drømmen i havelysthusets løgkuplede tårn, der opføres i første afsnit, og hvor jeg-fortælleren sidder og angiveligt 'flyver' i det sidste kapitel.

Uventede udtryk

På det tidspunkt har det allerede længe stået læseren klart, at Inge Pedersens erindringsinspirerede værk ikke kun handler om det at tro på sig selv og tålmodigt finde frihedens billeder, men også om at komme til sprog, idet man lærer at finde ord og danne dem til en sætning, som man kan vikle sig ind i, »som i en varm blå frakke«.

Dette ordbillede stammer fra bogen og kan tjene som typisk eksempel på Inge Pedersens sans for at få ord til at stråle. Hun skriver ganske vist med begge arme konstant dybt begravet i hverdagens sansede, levede liv, men hun tør heldigvis bruge uventede, indimellem funklende udtryk. En ung pige kan således pludselig blive en sten, og stenen begynde at tale. Dagen kan henne i skolen briste under børnenes fødder. Eller der kan i hovedet opstå »et helt planetkort af drømme«.

Det er karakteristisk for bogen, at sidstnævnte poetiske billede bruges, mens den unge pige befinder sig på et så prosaisk sted som et kornfirmas kontor, hvor hendes trivielle funktioner, såsom at skrive regninger ud eller at skille rugen fra byggen i en portion hældt ud over bordet, alle sammen blot har til formål »at tjene penge til nogle små grå mænd«, hvilket kræver ærbødig indordning under en naragtig kontorchef, ofte kun betegnet som »habitten«, men dog ikke mere habit, end at han undertiden boller sin sekretær.

Være noget/blot være

Om titlen Til Amerika kan med det samme røbes, at den rejse, den lægger op til, aldrig bliver til noget. For ved 'Amerika' forstår romanen blot det frie og uendeligt fjerne. Men hvor sprængfarligt ordet i grunden er, afsløres midt i bogen, hvor temaets fortegn pludselig skifter og der løftes en flig, så pigen kan se moderens uforløste længsler og uindfriede forhåbninger til tilværelsen. Med ét kan moderen atter le og tage sig ung og forsvarsløs ud. En gammel kæreste dukker op vestfra.

Over for sit eget liv har moderen imidlertid valgt et gennemført trist kompromis. Og når hun i bekymring til allersidst spørger sin datter, hvad det hele skal blive til, og husker hende på, at hun da i det mindste er nødt til at være et eller andet, så mener hun med 'være': have et job, udføre en eller anden funktion, hvorimod 'væren' for datteren betyder: ubestemt, men sand eksistens.

Jo, man er nok i Brønderslev og omegn, men også i tiden omkring 1950, eksistentialismens epoke, i hovedet på en ung pige, der lidt efter lidt slipper grebet i trygheden og modigt lader kærlighed drukne nervøsiteten, skrækken for graviditet og angsten for alt, hvad der gør ondt. Alt imens hun lader sin blyant hviske hen over papiret og sige noget af alt det, der vil ud.

»Noget som kun kunne siges brudstykkevis, i stumper og stykker, men som havde været inde i mig hele tiden, uden at jeg havde vidst det.«