En taber med et hjerte af guld

Grafisk roman. En af den amerikanske tegneseriescenes mest markante skikkelser har begået et vrængende karakterstudie af en selvretfærdig taber
20. august 2010

»Jeg har aldrig troet på rotteræset og alt det der. Hvis det betyder, at jeg er et skidt menneske, så værsgo.«

Det er Wilson, der taler her, ligesom han gør det i de øvrige endeløse monologer, der udgør kernen i amerikanske Daniel Clowes nyeste grafiske roman. Den hedder Wilson og er opkaldt efter hovedpersonen, på samme måde som de klassiske romaner om et menneskes dannelse og udvikling gerne havde det for vane.

Men Wilson er ikke komponeret som en almindelig roman, selv om den har handling og problemer nok til en. I løbet af den relativt korte fortælling møder vi den voksne Wilson, der når at opsøge sin ekskone, opdage at han har en 16-årig datter, bortføre hende i et forsøg på at lære hende at kende, idømmes seks års fængsel for forbrydelsen, blive løsladt efter endt afsoning og starte forfra i et nyt forhold. Der er dramatik nok til adskillige historier, men al egentlig handling foregår bogstaveligt talt mellem siderne.

Et helt voksenliv fortælles i en række ensides-monologer, så resultatet bliver en roman fortalt som en art situationskomedie, der oven i købet har den frækhed at unddrage sig kunstværkets traditionelle homogene karakter. Clowes fortæller simpelthen de enkelte episoder i forskellige stilarter fra den stiliserede vittighedstegning til karikeret realisme, fra farve til sort/hvid alt som det passer ham.

Aldeles uden empati

Daniel Clowes har altid sværmet for skæve eksistenser som Wilson, som han på bogens bagside karakteriserer som »en taber med et hjerte af guld«. Han er også selv en af dem i den forstand, at han siden starten af 1990erne har været en markant skikkelse på den amerikanske independent-tegneseriescene. De marginaliserede og udstødte skæbner var fokus i hans første større værk, den David Lynch-lignende grafiske roman Like a Velvet Glove Cast in Iron og er mest helstøbt kommet til udtryk i hovedværket Ghost World det eneste andet af hans værker, der findes på dansk som først og fremmest er et imponerende indlevet portræt af 90ernes ironiske ungdom.

Wilson derimod er nærmest et vrængende karakterstudie af en selvretfærdig taber. Wilson opfatter sig selv som indsigtsfuld, men mangler helt selvindsigt. Han tror sig berettiget til at gøre sig klog på andres vegne, men mangler aldeles empati. Han er intolerant og asocial, men opfatter sig selv som det modsatte. Kort sagt en temmelig øretæveindbydende herre.

Enkeltvis er de forskellige situationer ætsende morsomme udleveringer af typen, men set i sammenhæng kommer de til kort i forhold til Daniel Clowes mere ambitiøse værker. Det er en vellykket og underholdende stiløvelse, men ikke meget mere.