Læsetid: 5 min.

Undersøgelser på overfladen

Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge
Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge
26. august 2010

Mange kvinder hader at blive kaldt dygtige. Det er en lunken karakteristik, som ikke levner meget plads til personligheden. Ikke desto mindre er det det mest præcise, man kan sige om Susanne Biers præstation med sin nye film, Hævnen. Knalddygtig, vil jeg tilføje. Susanne Bier er filmskolens dygtigste elev, der altid fortjener stor ros og mange stjerner. Hun kan sit håndværk til perfektion, og hun kan på det store lærred fremstille snart sagt en hvilken som helst følelse.

Hævnen er på alle måder en vellykket film, gennemarbejdet ned i mindste detalje, smukke billeder, flotte kontraster, gode skuespillere - og alligevel føler man sig manipuleret med. Som om Bier vil fremprovokere nogle helt bestemte følelser og insistere på at bevæge tilskuerne med sin filmiske fortælling og billeder. For køligt overvejet og kalkuleret på bekostning af det troværdige.

Hun vil for meget i Hævnen - alt skal gå op i en højere enhed. Den store samfundsmæssige fortælling skal forbindes med den lille og mere private fortælling.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu