Læsetid: 1 min.

Dårlig Sex in Istanbul

Var der så bare lækre billeder af ultrahippe Istanbul, havde blot et par minutter af usjove 'Romantisk komedie' ikke været helt spildte
30. september 2010

Romantisk komedie er sådan en film, hvor hovedpersonen dropper sin taberkæreste ved at klemme en hel bøtte ketchup ud over ham (high five!); hvor hun siger op på skodjobbet ved at fornærme sin sure so af en chef så meget, at chefen dåner (go girl!); og hvor hun så møder drømmestuden ved hvinende fuld - og ups og tihi - at skvatte pladask ned i hans rappe sportsvogn foran natklubben.

Ved et tilfælde ansættes Esra (Sedef Avki) på samme reklamebureau som Mert (Cemal Hunal), og så går jagten ind. Mert har så fedt et hjem, at Esra i smug bliver nødt til at mobilfilme det, for der er svømmepøl og cd-holder og gigafladskærm og remote til persiennerne (swush! Smart, når tøjet skal af i en fart!), og de to har også en særlig åndelig forbindelse.

»Hvad gør dig rigtig lykkelig i livet?« spørger Esra.

»Det ved jeg ikke ... succes? Du stiller så interessante spørgsmål ...«

Filmens sølle dramaturgiske knast er, at Mert i forvejen har en slags (overfladisk og utro) kæreste, men mon ikke det løser sig? Den moderne tyrkiske city-kvindes styrke er at spille kostbar - men jo ikke for længe. Filmtitlen er ikke ironisk. Debutinstruktør Ketche har været så opsat på at rendyrke genren i tyrkisk kontekst, at han har frembragt en sukret udvanding uden nogen leg med konventioner og uden forbilledet Sex and the Citysreplikskarphed. Der er ingen distance til filmens kitschede materialisme eller de stereotype venner - f.eks. high society-bøssen, der fjanter og dåner.

Var der så bare lækre billeder af ultrahippe Istanbul, havde blot et par minutter af usjove 'Sex in the Istanbul' ikke været helt – og aldeles – spildte.