Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

En ganske rar film

Svenske Stellan Skarsgård stråler i norske Hans Petter Molands komediedrama 'En ganske rar mand', der har manuskript af danske Kim Fupz Aakeson
Det er især skue-spillerne med Stellan Skarsgård i spidsen, der holder publikums interesse fangen i den ganske rare film 'En ganske rar mand'.

Det er især skue-spillerne med Stellan Skarsgård i spidsen, der holder publikums interesse fangen i den ganske rare film 'En ganske rar mand'.

Camera Film

Kultur
2. september 2010

Stellan Skarsgård har et af den slags ansigter, man ikke bliver træt af at se på, fuld af karakter og levet liv. Blot er det sjældent, at man virkelig får lov til at studere det, fordi den svenske skuespiller er blevet så populær en gæst i store, amerikanske underholdningsfilm, hvor hans tid på lærredet trods alt er begrænset.

Men det råder den norske instruktør Hans Petter Molands nye film, det humoristiske drama En ganske rar mand, grundigt bod på. Samtidig får man lov til at opleve Skarsgård i en mere passiv rolle, end han plejer at spille, som titlens rare mand, Ulrik, der løslades efter 12 år i spjældet og nu skal forsøge at skabe sig en tilværelse. Det er dog ikke nemt, når alle vil bestemme, hvad man skal gøre, og hvordan man skal opføre sig.

En knækket mand

Engang var Ulrik åbenbart lidt af en gangster, der gik med pistol og skød en mand, fordi han gik i seng med Ulriks kone. Nu er han en midaldrende, overvægtig, tyndhåret og stille eksistens, som har svært ved kun at kigge fremad, som fængselsvagten råder ham til at gøre, da han lukker Ulrik ud til en uvis fremtid i såre uglamourøse omgivelser.

Ekskonen giver ham et hurtigt knald, men vil ikke have, at han blander sig i den nu voksne søn, Geirs (Jan Gunnar Røise), liv. Ulriks gamle chef, Rune Jensen (altid gode Bjørn Floberg), vil have, at Ulrik tager hævn over manden, som angav ham og dermed sendte ham i spjældet. Runes lidet tiltrækkende søster, Karen Margrethe (Jorunn Kjellsby), der lader Ulrik bo i sin kælder, serverer varm aftensmad for ham og vil til gengæld have sex fra ham. Hans nye arbejdsgiver, mekanikeren Sven (Bjørn Sundquist), vil have, at Ulrik holder sig fra værkstedets kontormus, Merete (Jannike Kruse), der forfølges af sin voldelige eksmand.

Ulrik virker som en knækket mand, og til at begynde med gør han, som omgivelserne siger, men langsomt vågner han op og tager hånd om sit eget liv og finder ud af, hvad han vil. Han opsøger sønnen, der venter barn sammen med sin kæreste; han tager et opgør med Rune Jensen; han siger fra over for den bitre Karen Margrethe; og han tiltrækkes af Merete og hun af ham, da Ulrik hjælper med at sætte hendes eksmand grundigt på plads.

Det er spillet med få og små virkemidler af Skarsgård, der effektivt bruger sit kropssprog, sit ansigt og sine øjne til at vise Ulriks indre kamp og forvandling, og som altså er en dygtig minimalist.

Klinger falsk

Der er masser af sjove situationer og vittige replikker i En ganske rar mand, som får meget ud af at lade det mere eller mindre excentriske persongalleri give den hele armen over for den tilbageholdende Ulrik, der ikke altid synes sikker på, hvad det mon er, han har rodet sig ind i.

Med sin deadpan-humor og aparte personer og situationer vækker filmen mindelser om både Aki Kaurismäki og Jim Jarmusch. Men det er især Hans Petter Molands landsmand Bent Hamer, der synes at være inspirationen bag En ganske rar mand. Filmen er en nær slægtning til Hamers egen O'Horten (2007), der har Baard Owe i hovedrollen som en stille mand, der tvinges til handling.

Indimellem virker det også, som om den ellers kompetente Moland ikke føler sig hjemme i hverken det lidt triste forstadsmiljø eller blandt personerne, og han forcerer den skæve humor - f.eks. i de på ingen måde pirrende sexscener mellem Ulrik og Karen Margrethe, som publikum på filmfestivalen i Berlin åbenbart skreg af grin over.

Man forstår pointen - den seksuelt frustrerede og samtidig snerpede Karen Margrethe giver højlydt los og kalder på Gud med en næsten ubevægelig Ulrik liggende oven på sig - blot klinger det falsk og er ikke en naturlig del af handlingen, men noget, man har fundet på for at få folk til at grine.

En ganske rar mand er en ganske rar film, hvor det især er skuespillerne med Stellan Skarsgård i spidsen, der underholder og holder publikums interesse fangen.

En ganske rar mand. Instruktion: Hans Petter Moland. Manuskript: Kim Fupz Aakeson. Norsk (Biffen, Aalborg, Øst for Paradis, Århus, Café Biografen, Odense og Grand, København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her