Den helt store saga

Historien om Valhalla og dens ophavsmænd er et stykke tegneseriehistorie, og derfor er den nye, samlede udgave af serien ikke bare et velfortjent monument over en succes, men også et væsentligt stykke historieskrivning
1. oktober 2010

Det var i midten af 1970'erne, at den unge forlagsredaktør Henning Kure tog initiativ til tegneserien Valhalla. Sammen med direktøren for det nu hedengangne forlag Interpresse følte han, at der måtte kunne skabes et modtræk til de mange europæiske albumtegneserier, der i disse år for alvor blev etableret på det danske marked og skabte en hel generation af tegneserielæsere. Serier som Asterix, Lucky Luke, Tintin og Splint & Co. - alt det bedste fra et halvt århundreds fransk-belgisk tegneserietradition, som først i slutningen af årtiet for alvor inspirerede danske tegnere og forfattere til tilsvarende ambitiøse projekter.

Henning Kure kontaktede den endnu yngre tegner Peter Madsen - de tidligste skitser til serien er tegnet i margenen på blækregningen - og rollespilleren Hans Rancke, der havde erfaring med at stable universer og personer på benene. Deres idé var at skabe en særligt dansk serie, og de blev hurtigt enige om at udnytte ikke bare vikingetiden, men den nordiske mytologi som jo altid har talt til formidlere og historiefortællere med hang til lige dele underholdning og belæring. Ulven kommer, første bind af Valhalla-serien, udkom i september 1979 til en enorm presseopmærksomhed og et efter danske forhold astronomisk salg. De mere end 100.000 eksemplarer, seriens første bind er solgt i, er næppe før eller siden overgået.

Der skulle gå præcis 30 år og 15 bind, før serien med ragnarok og gudernes endeligt var afsluttet med albummet Vølvens syner. Da havde serien til gengæld også bevæget sig fra det entusiastisk famlende til det sikre, originale udtryk, der har været med til at gøre såvel tegneserien som tegnefilmen Valhalla til et helt afgørende bidrag til, at historierne om Odin, Thor og de øvrige nordiske guder stadig vækker genklang hos børn og unge.

Historien om Valhalla og dens ophavsmænd er også et stykke tegneseriehistorie, og derfor er den nye samlede udgave af serien ikke bare et velfortjent monument over en succes, men også et væsentligt stykke historieskrivning. Alle seriens albums er samlet i fem store bind spækket med ikke bare de oprindelige mytekvad fra Den ældre Edda og Den yngre Edda, de islandske håndskrifter fra 1200-tallet hvorfra vi i alt væsentligt har vores viden om den nordiske mytologi, men også med Henning Kure og Peter Madsens karakter- og naturstudier, skitser og overvejelser omkring deres brug af den nordiske mytologi.

Det forbilledlige ved Valhalla er ikke mindst, at der ikke bare er tale om en usædvanligt vellykket og underholdende tegneserie, men at det også er resultatet af en aktiv forlagsindsats for at bringe tegneseriemediet kvantespring videre i sin udvikling i Danmark. Alene dét fortjener respekt.