Norden rundt på 200 minutter

Lars von Triers ufuldendte 'Dimensions' er slagnummeret på en dvd med kortfilm fra de fem nordiske lande. Det er dog ikke den bedste af de 12 film, der stikker i mange forskellige retninger, men næsten alle rummer en mere eller mindre stilfærdig humor
200 minutters kortfilm giver ikke ligefrem et forkromet overblik over kortfilmens tilstand nu og her, men de viser, hvad kortfilmformatet kan og understreger samtidig, at det i nogen grad er en glemt kunstart i en tid, der er så fokuseret på spillefilm.

Dejlig er jorden

2. september 2010

Åbningsscenen i svenske Roy Anderssons kortfilm Dejlig er jorden (1991) er ikke sådan at få ud af hovedet. En flok nøgne, bange mennesker bliver gennet ind i en lastbil af en gruppe trist udseende mænd og kvinder klædt i mørke jakkesæt og buksedragter. En mand, filmens hovedperson, en anonym ejendomsmægler, kigger et kort øjeblik bagud, direkte på publikum, som for at spørge, om vi nu også ser på det forfærdelige, der sker.

Dørene til lastbilen lukkes, og en slange føres fra udstødningsrøret op til et hul i siden på lastbilen. Chaufføren gasser op og begynder at køre rundt i cirkler, mens de jakkesætklædte mennesker ser til, og man svagt kan høre menneskene inde i lastbilen skrige. Det er en uforsonlig knytnæve lige i ansigtet på Velfærdssverige og en del af et ambitiøst projekt, hvor man i kortfilm ville skildre Sverige op gennem 1990'erne.

Triers ufuldendte

Med sine tableau-agtige sekvenser - det ubevægelige kamera indfanger en række mere eller mindre tragiske og absurd komiske optrin fra ejendomsmæglerens liv - er Dejlig er jorden et stilistisk og indholdsmæssigt forstudie til Anderssons to seneste, kritikerroste spillefilm, Sange fra anden sal (2000) og Du levende (2008), der også vittigt og bidsk revser et svensk samfund, hvor folk tydeligvis ikke er spor lykkelige.

Og så er Dejlig er jorden en af 12 kortfilm produceret i de fem nordiske lande, som er samlet på en dvd, Nordic Short Films, udgivet af fire nordiske filmmagasiner i fællesskab, Rushprint fra Norge, Flm fra Sverige, Episodi fra Finland og ikke mindst Ekko fra Danmark. En udgivelse, der favner 20 års produktion og ikke overraskende er støttet af Nordisk Film & TV Fond og Nordisk Kulturfond.

200 minutter varer kortfilmene i alt, og selv om de ikke ligefrem giver et forkromet overblik over kortfilmens tilstand nu og her, viser de, hvad kortfilmformatet kan og understreger samtidig, at det i nogen grad er en glemt kunstart i en tid, der er så fokuseret på spillefilm.

Slagnummeret på dvd'en er uden diskussion Lars von Triers 27 minutter lange Dimension, som det ikke tidligere har været muligt at se. På sin vis er det lidt forkert at tage den med i en samling af kortfilm, da den oprindeligt var tænkt som en spillefilm. Men man tilgiver gerne folkene bag Nordic Short Films for dette indblik i Triers verden.

Den danske instruktør påbegyndte optagelserne til Dimension i 1991, og meningen var, at han hvert år i 30 år skulle optage en lille smule af filmen, som så skulle have premiere på instruktørens 68 års fødselsdag i 2024. I 1997 mistede Trier dog interessen for projektet, og det er de optagelser, han allerede havde lavet, som nu er blevet klippet sammen til en slags film. Jeg skriver 'slags' fordi Dimension er en interessant, men ikke ligefrem stor eller synderligt sammenhængende oplevelse.

Vinterbergs første

Skuespillerne, der medvirker i filmene, er de skuespillere, Trier arbejdede sammen med på de tidspunkter, han optog til Dimension, og man møder både Eddie Constantine, Katrin Cartlidge, Ernst-Hugo Järegård, Udo Kier, Stellan Skarsgård, Jean-Marc Barr, Jens Okking og Baard Owe.

Den mere eller mindre uudgrundelige handling drejer sig om en mystisk pakke, som man i begyndelsen af filmen ser Constantine flyve til Cannes for at give videre til Barr og Kier. Siden dukker parret op hjemme hos Jens Okking, der i filmens morsomste scene går amok i et supermarkeds kød- og vinudvalg på Kiers regning, og det ender med, at Owe med Cartlidge og Skarsgårds hjælp finder pakken, hvorefter han skyder dem begge.

Helt til sidst hører man på lydsporet Trier bede fotografen om at filme pakken, mens Owe åbner den. Hvad der er i den, finder man dog aldrig ud af, og egentlig er man også lidt ligeglad. Selv om der i Dimension er stilistiske og formmæssige træk at spore fra andre af Triers film, er det en endog meget lille parentes i hans samlede værk, og det er svært at se den som andet end et kreativt frikvarter for instruktøren, der i slutningen af 1990'erne i stedet fandt slig adspredelse i Dogme 95 og Idioterne.

Blandt dvd'ens øvrige, væsensforskellige, men også ofte stilfærdigt humoristiske tilbud finder man Thomas Vinterbergs Drengen der gik baglæns (1994). Den 37 minutter lange film lavede instruktøren lige efter, at han havde forladt Den Danske Filmskole, og det er stadig en fin, lille fortælling om, hvordan titlens dreng på egen hånd forsøger at bearbejde sorgen over sin storebrors død.

Kaurismäkis Rocky

Grimur Hákonarsons Wrestling er en afdæmpet, nærmest poetisk og lun skildring af den vanskelige kærlighed mellem to mandlige brydere i den islandske provins. Norske Bobbie Peers Sniffer (2006) minder i både form og indhold om Roy Anderssons vittige livtag med nabolandets Folkhemmet. I Peers flot fotograferede film kan mennesker flyve, men holder sig på jorden med tunge jernstøvler. En mand beslutter sig dog for at gøre oprør mod denne mangel på vovemod og slipper fantasien løs. Til sidst i filmen løsner han spænderne på sine støvler og svæver bort, fri som fuglen.

Aki Kaurismäkis Rocky VI (1986) er en slags musikvideoparodi på Sylvester Stallones Rocky IV, og det er det aparte finske rockband Leningrad Cowboys, som leverer lydsporet, mens et af medlemmerne spiller hovedrollen. I landskvinden Saara Saarelas Redeemer parafraseres teknisk virtuost - den er lavet i én lang indstilling fra toppen af et tag, ned på gaden og ind i en café - med et af den amerikanske forfatter og satiriker H.L. Menckens berømte citater: »Det tager tid for et tillidsfuldt menneske at vænne sig til tanken om, at Gud slet ikke vil hjælpe ham alligevel.«

Og sådan nåede man Norden rundt takket være en dvd, der også rummer seværdige film af svenskerne Ruben Östlund og Jens Jonsson, nordmanden Marius Holst og finnen Auli Mantila.

Køb filmmagasinet Ekko med dvd'en Nordic Short Films i den nærmeste bladkiosk eller på www.ekkofilm.dk