Læsetid: 2 min.

Ville du også kunne slå ihjel?

Thomas Bendixen stiller tilskueren til Anna Sophie Hedvig op ad muren på Aalborg Teater. Fordi Kjeld Abells højaktuelle spørgsmål om selvforsvar og krig skal stilles netop nu
Passivitet eller handling? Thomas Bendixen tegner Kjeld Abells figurer så klart, at Anna Sophie Hedvig tvinger tilskueren til at tage stilling på Aalborg Teater.

Passivitet eller handling? Thomas Bendixen tegner Kjeld Abells figurer så klart, at Anna Sophie Hedvig tvinger tilskueren til at tage stilling på Aalborg Teater.

Nils Krogh

24. september 2010

Anna Sophie Hedvig er et blændende opgør med politisk passivitet - og netop nu demonstrerer instruktøren Thomas Bendixen sin imponerende nøgle til Kjeld Abells antinazistiske tekst. Men også til tekstens humor. For på Aalborg Teater er stykket fra 1939 forvandlet til en sand folkekomedie - i familie med Matador, hvor Maudes magtesløshed pludselig afløses af viljestyrke, da hr. Stein forfølges. Men også et hudløst folkeportræt af os danskere, der sjældent tager stilling. For hvor langt vil vi gå for at forsvare det, vi tror på? Med stigende drabstal i Afghanistan har vi som nation brug for at reflektere over, hvem der egentlig er vores fjende. Og Abell kan om nogen bidrage til debatten: Er det okay at slå ihjel for en sag?

Grå dame

Skuespilleren Hanne Windfeld spiller Anna Sophie Hedvig som sin 25 års jubilæumsrolle. Og Windfeld formår flot at forblive i rollens gråhed. Ikke noget med at påstå, at denne lærerinde med dræberhænderne i virkeligheden er en passionsbombe. Nej, Windfeld forsvarer Anna Sophie Hedvig som den stille eksistens, der aldrig har lagt sig ud med nogen. Altså ikke før nu.

Derfor kan den charmerende Carsten Svendsen spille hendes rebelske gudsøn med den mangel på situationsfornemmelse, der får hele dramaet til at rulle. Derfor kan den lovende Lærke Schjærff Engelbrecht spille så fortroligt som teenagedatteren. Derfor kan den stærke Michael Brostrup som direktør Hoff så let få magt over et helt middagsselskab. Og derfor kan den uimodståelige Marianne Høgsbro stjæle scenen som fruen i huset.

Marianne Høgsbro er uhyggeligt præcis i sin overfladiskhed. Hver eneste replik bliver til en lille, kunstig perle, der får publikum til at grine - samtidig med at dens uægthed skærer i øjnene. Altså lige indtil at Høgsbro forstår, hvad det egentlig er, som Anna Sophie Hedvig har forårsaget i hendes hjem. Så bliver hun oprigtig. Så tager hun stilling. Til sin egen, lille verden.

Sej suspense

Denne seje suspense lykkes, fordi Thomas Bendixen tydeligvis aldrig mister en eneste af sine personer af syne. Herligt er hans blik for tjenestepigen Marie. Her optræder Bodil Lassen med den skønneste, groteske komik, som var hun trådt direkte ud af en Birgit Cullberg-koreografi fra Anden Verdenskrigs skygge.

Legen mellem det stiliserede og det realistiske lykkes også, fordi scenografen Manfred Blaimauer så gennemført har leget med trapper, både virkelige og symbolske. Samtidig har Blaimauer skabt kostumer, der kunne være syet hos Damernes Magasin, så gennemført elegante er alle læg og bindebånd. Og så dekadente.

Forestillingen på Aalborg Teater overrumpler sit publikum - også en tilskuer, der har elsket Abell, siden hun som 15-årig fik teksten af sin ikke-grå lærerinde. Anna Sophie Hedvig overbeviser ganske enkelt som nødvendigt teater.

Anna Sophie Hedvig. Tekst: Kjeld Abell (1939). Bearbejdelse og iscenesættelse: Thomas Bendixen. Scenografi og kostumer: Manfred Blaimauer. Video: Signe Krogh. Lys: Ida Prag. Lyd: Jonas Hvid. Aalborg Teater til 16. oktober. www.aalborgteater.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu