Wikitrivia i skorpionens tegn

Ned til læserne. Bogsæsonen er kun lige begyndt, så jeg kan ikke vide det, men jeg håber, at vi med Kristian Ditlev Jensens stjernetegnsroman allerede har skrabet bunden
1. oktober 2010

Det er bare en vanvittig dårlig og monstrøs idé, Kristian Ditlev Jensen har fået, og som han er i færd med at udføre: 12 stjernetegnsromaner med lingvisten og krigsveteranen Wolfgang Tornblad som gennemgående figur. Første bind i serien hedder Opstigende Skorpion, og den blev nævnt i Informations bogtillæg i fredags, fordi den skulle være med til at tegne en tendens: »Aktuelle forfattere blander krimi, spænding og underholdning med mere traditionelle genrer«.

At disse kategorier er noget nær umulige at have med at gøre viste tendensartiklen også, og hvad skal man i øvrigt forstå ved 'traditionelle genrer'? Er det også det, man indimellem kalder 'kunst'? Og 'underholdende' synes jeg jo f.eks., at Morten Søndergaards nye digtsamling, der er udgivet som indlægssedler i perfekt mimede medicinæsker i forbindelse med udstillingen LOVE, også er, men jeg er klar over, at andre vil opfatte 'underholdning' og 'underholdende' som nedsættende betegnelser.

Langt fra virkeligheden

God og dårlig litteratur kan man derimod stadig tale om, som Pia Juul også er inde på i fredagens artikel - og det inden for alle genrer. Og virkelig god og virkelig dårlig og derudad. God litteratur kunne være den litteratur, der giver os et nyt syn på verden, og virkelig god litteratur kunne så være den, der tillige giver os et nyt syn på, hvad litteratur er. Det var den korte version.

Opstigende Skorpion befinder sig langt fra virkelighedens verden og mennesker. Til gengæld er den helt tæt på B-film og pulp fiction i det hele taget. Der refereres igen og igen til dårlige film for at beskrive personernes handlinger og opførsel: » ... som om de hvert sekund af deres liv var med i en film. I dette tilfælde en rigtig dårlig B-film«. Eller: » ... som et spøgelse i en dårlig film«. Eller: » ... som havde han været en figur fra en horror film«.

Romanen giver os ikke et nyt syn på verden, den har kun kunnet skrives, fordi B-produkterne findes. Den repeterer blind og døv populærkulturens sort-hvide klicheer og måde at servere replikker på. »I was in Nam« er blevet til »Jeg er kaptajn af reserven. Jeg har været med i Golfkrigen«.

Men romanen vil så gerne have noget med virkeligheden at gøre. Derfor påstår den at foregå på Vesterbro i København, og dens mord begås på en sort, handlet kvinde. Morderen kan politiet ikke finde, fordi de er kommet til at skrive Henrik Aksalon i rapporten i stedet for Henrik Absalon, som er den voldspsykopat, de har prøvet at nakke i årevis. Heldigvis kan Thornblad se forskel på et 'b' og et 'k'. Det var den virkelighed.

Et nasty projekt

Det er tydeligt at se, hvad det er, Kristian Ditlev Jensen har forelsket sig i. Først den store plan om 12 romaner, så det lille nasty projekt med at omfavne den forkætrede astrologi, og så er der en lang række småforelskelser i (sprog)videnskabelige og gastronomiske emner, som også bare måtte med: en Martini-darling, en IPA-darling (Internationale fonetiske alfabet), en kropsmetafor-darling, en prototypeteori-darling osv.

Hvis Kristian Ditlev Jensen blander noget i Opstigende Skorpion er det ikke top og bund (vil man have det fede eksempel på det, så gå til Kristian Bang Foss' sitcominspirerede Stormen i 99 fra 2008), men leksikonopslag og trivia (og vil man have det fede eksempel på det, så gå til Lars Frosts Ubevidst rødgang, også fra 2008).