Læsetid: 3 min.

Get a life

Et ekko af en dyster fortid præger på mere end én måde den selvsikre og æstetiske lejemordertragedie 'The American'
Et ekko af en dyster fortid præger på mere end én måde den selvsikre og æstetiske lejemordertragedie 'The American'
14. oktober 2010

Hold lav profil og undgå kontakt med andre mennesker. Sådan kan lejemorderen Jacks kodeks omtrent formuleres, og i The American bliver denne kølige og distancerede levevis brugt som afsæt for et usentimentalt studie af sjælens dybe, men måske ikke helt ubodelige ensomhed.

Jack, som spilles af George Clooney, har ikke overraskende skabt sig fjender i løbet af karrieren, og da nogle af dem virker forhippede på at gøre det af med ham, tager han flugten til den italienske landsby Castelvecchio. Også her er der bud efter hans morbide ekspertise, om end blot i rollen som rådgiver og håndværker.

Præsten og luderen

Men Jack, som i sit eksil kalder sig Edward, er i sidste ende blot et menneske, og giver derfor efter for et behov om kontakt med omverden. Han indleder et forhold til den prostituerede Clara (hvis erhverv, når man tænker over det, både har interessante ligheder med og forskelle med Jacks) og falder derudover i snak med en præst, som tilbyder mulighed for syndsforladelse - muligvis uden til fulde at fatte, hvor stor en arbejdsopgave han og hans boss dermed påtager sig.

Den 55-årige hollandske rockfotograf og musikvideoinstruktør Anton Corbijns første spillefilm var den absolut hæderlige Control (2007), en biopic om Joy Divisions hårdt prøvede frontmand Ian Curtis. Selv om Corbijn i The American fjerner sig fra sit musikalske udgangspunkt, formår han at få 'den svære toer' til at tage sig næsten legende let ud (ikke at forveksle med 'letbenet').

Den fremstår blandt andet som en yderst selvsikker præstation, fordi Corbijn så konsekvent prioriterer stemning over plot, og fordi han og manuskriptforfatter Rowan Joffe fra første scene stikker ikke så lidt af en kæp i hjulet på tilskuerens mulighed for at føle sympati med hovedpersonen.

Nul leflen

Rollen som Jack giver da også Clooney rig lejlighed til at bevise, at han kan bære en film uden brug af sin betragtelige charme og sit ditto komiske talent. Figuren kunne snildt være endt som et monotont bekendtskab, men Clooney skaber langsomt, men sikkert et overbevisende portræt af en midaldrende mands dybt rodfæstede melankoli. Hans præstation har en kerne af realisme, som subtilt opfordrer tilskueren til blot at betragte Jacks lejemorderstatus som et symbol på fremskreden fremmedgjorthed af mere generel karakter.

Hvis The American lyder som en noget selvhøjtidelig og næsten humorforladt film, er det formentlig, fordi det er det, den er - og det, den tør være. Hvis Corbijn ivrer efter at suge tilskueren ind i filmens univers, skjuler han det godt. Han har begået en vaskeægte Take it or leave it-film.

Æstetisk er han dog anderledes gavmild: Næsten hver eneste scene emmer af instruktørens omfattende erfaring med stillbilleder i form af virkelig æstetiske billedkompositioner. Den italienske lillebys snævre, brostensbelagte gader, skæve stentrapper og andre rustikke herligheder malkes med andre ord for alt, hvad de er værd.

Tidløs tristesse

Det er en location, som fint føjer sig til en overordnet fornemmelse af, at The American ligeså vel kunne være lavet for 20, 30 eller 40 år siden. Det litterære forlæg - Martin Booths betragteligt bedre betitlede A Very Private Gentleman - er fra 1990, men i filmhistorisk sammenhæng spøger også de desillusionerede midthalvfjerdsere, som eksempelvis Michelangelo Antonionis Profession: Reporter.

Noget ved The Americans slutscene fik desuden denne anmelder til at mindes de sidste sublimt pessimistiske minutter i nyligt afdøde Arthur Penns fremragende kryds mellem en detektivfilm og et ægteskabsdrama, Night Moves. Og en større kompliment kan selvsikre Corbijn næppe have sat næsen op efter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu