Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Ingen Ellen uden torne

Hotel Pro Forma bød på en begavet, men belæsset performance om Silkeborg. Så Bilernes By bliver næppe den samme, når Ellen Hillingsø kører væk
Kultur
2. oktober 2010

»Vi går og hedder Ellen,« siger de smækre performere.

Og det gør de. I hvert fald Ellen Hillingsø og Ellen Friis. Özlem Saglanmak hedder Özlem, men hun lader bare, som om hun hedder Ellen. Og det er helt i orden.

For Ellen er rejst til Silkeborg. Det er Kirsten Dehlholm, der har sendt Ellen til Bilernes By, så Silkeborg kunne genopdage sig selv. Og så verden kunne opdage Silkeborg.

Projektet er lykkedes. I hvert fald som en kærlighedserklæring til byen ved vandet. At forestillingen er blevet for lang og for uspændstig, det ligger måske i faktionsmontagens natur. Men også i Kirsten Dehlholms herlige provokationstrang. Hendes performance stritter akkurat lige så meget som byens selvforståelse og som handlekraften oppe på kommunen.

Dråber af syre

Morten Søndergaards tekster er smukke. Og de har kanter lige så skarpe som papir.

»Menneskers navne er dråber af syre, der er brændt ind i dem,« siger han i indledningen om Ellens forhold til at hedde Ellen.

Og han leger videre med navnet Ellen udtalt uden stød, men også ellen med stød elletræet, der står med rødderne dybt i vand.

Desværre blandes Søndergaards lyriske eksistenstekster med banale reportagetekster fra research rundt om i byen. Og her knækker niveauet, uanset hvor sjovt det er at høre om Michael Drewsen, der kom til byen i 1844 og startede den berømte papirfabrik. Og uanset hvor mange fornøjelige brugtbilforhandlere, Ellenerne har mødt.

For i Silkeborg er det ikke som på Sjælland, hvor bilerne står udenfor med ridser.

»Kvinder kan trygt købe bil i Silkeborg,« som en forhandler selv siger.

Farver med zoom

Kirsten Dehlholms empiriske kunstnertilgang til verden er legendarisk. Hendes sommerudstilling Under Cover var en afdækning af Det Kgl. Biblioteks selvopfattelse med pragmatisk zoom på samlermanien og digitaliseringstrangen. I Ellen anvender hun samme zoomteknik. Fra Tollundmandens tur i mosen for et par tusind år siden til den truende lukning af Papirmuseet i dag.

Meget passende foregik Hotel Pro Formas performance da også i Bilernes By, der er byens grotesk store bilforretning, sådan på størrelse med et halvt Bella Center. Stanken af bilvoks var bedøvende. Og ind kørte en rød bil med de tre Ellener i jakkesæt og i hver sin farve gummisko. Rød, gul, grøn, hvorefter de overhalede hinanden i muntert racerløb om byens bedste historie.

De 3xEllen var også på skift værtinder for Silkeborgensere fra den hudløst ærlige indretningsarkitekt Ellen Engholm til den kropsligt kompromisløse balletlærer Ellen Østerby. Og til hiphopperen Jan Stage, der breakede på beton, så man et lykkeligt øjeblik kunne glemme alt om bilpotens.

Lydpip fra fuglehus

Ellers dominerede den bizarre bilsetting. Scenografi og lyd bestod derfor mest af spots og nogle 3D-mikrofoner i et fuglehus, der skulle gengive lyden rumligt hos tilskuerne, der sad med fine hørebøffer. Lydligt blev rundflyvningseffekten dog ret uanselig; samspillet med skuespillernes placering i den enorme bilhal blev for diffus. Men anstrengelserne kan sagtens vise sig at bære frugt i andre rum i teatrene i Svendborg, København, Helsingør og Århus, når disse byer Dehlholm-analyseres de kommende uger.

Til gengæld var Ellen-kvinderne vidunderligt eksakte med makeup som modeller og IQ som professorer. De gled ind og ud af rollerne som Digter-Ellen og Guide-Ellen og Journalist-Ellen morsomt, underdrevet og kontant. Özlem Saglanmak med sit dybsorte blik og sin skægge skepsis. Ellen Friis med sin kantede beskedenhed og sin dominerende insisteren. Og Ellen Hillingsø med sine overdådige skønhedskinder og sit dynamoblik, der overstrålede ethvert halogensæt i rummet.

Afsted efter Ellens lys. Enten Ellen eller ingen!

Ellen. Koncept og instruktion: Kirsten Dehlholm. Tekst: Morten Søndergaard og de medvirkende. Scenografi: Adalsteinn Stefansson. Tonemester: Pelle Skovmand. Kostumer: Siri Vilbøl. Makeup: Lullu Rihana. Hotel Pro Forma i co-produktion med Performers House, Baggård Teatret, Kulturværftet og Entré Scenen. Bilernes Hus i Silkeborg, torsdag. Spilles også i Svendborg 14-15. okt., Kbh. 4-12. nov., Helsingør 25-26. nov. og Århus 9-10. dec. www.hotelproforma.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her