Syv dødbringende ekskærester

Edgar Wrights 'Scott Pilgrim mod verden' er en morsom og opfindsom tegneseriefilmatisering, der handler om at være ung og umoden og blive voksen
14. oktober 2010

Det er ved at være et stykke tid siden, at jeg sidst har set en film, der har lige så morsom og innovativ en billedside som Edgar Wrights Scott Pilgrim mod verden. Wright, der tidligere har lavet zombiekomedien Shaun of the Dead og buddycop-pastichen Hot Fuzz, er opflasket med alskens populærkultur, og hans film er lige så fulde af referencer og indforståede vittigheder og refleksion over genre- og B-filmens væsen som hans amerikanske sjælekammerat, Quentin Tarantinos.

Det betyder ikke, at mennesker, der ikke nødvendigvis deler Wrights interesser, ikke kan se hans film; blot, at de, der gør, har det så uendeligt meget sjovere, når de går i biografen for at se en af dem.

Sådan er livet

Således også med Scott Pilgrim mod verden, der er baseret på en manga-agtig tegneserie i seks bind af den canadiske tegneserieskaber Bryan Lee O'Malley, og som med samme energi og nørderi som forlægget dyrker de - set med nutidens øjne - primitive computer- og konsolspil, de fleste mellem 30 og 40 år spillede, da de var teenagere. Scott Pilgrim (Michael Cera) er en 23-årig Toronto-slacker, der bor hos sin bøsseven Wallace (en virkelig skæg Kieran Culkin), oven på et bad break-up dater en 17-årig gymnasieelev - det er så ukompliceret - spiller bas i et band, Sex Bo-Bomb, og ingen ambitioner har om noget som helst. Men så møder Scott sin drømmepige, dejlige, mystiske Ramona (Mary Elizabeth Winstead), og pludselig er han involveret i en livsfarlig kamp mod hendes syv dødbringende ekskærester. Hvad enten det er de mange visuelle effekter, lydsiden, lydordene, der skrives på lærredet, fartstriberne eller de spilagtige kampscener, hvor Scott må slås det bedste, han har lært i arkaden henne om hjørnet, gør Edgar Wright, hvad han kan, for at fusionere spil og film. Filmen er faktisk bygget op som et spil, hvor Scott først skal udvikle sine kræfter og blive stærkere i mødet med en række knap så farlige modstandere, inden han endelig kan møde hovedmodstanderen - bossen - og få prinsessen og det halve kongerige.

Men sådan er livet jo også. Man møder forhindringer og udfordringer, lærer at tackle dem og bliver forhåbentlig både klogere og mentalt stærkere undervejs, inden man begynder at tænke på at slå sig ned og stifte familie. Og således er Scott Pilgrim mod verden - ligesom tegneserien - en opfindsom version af den gammelkendte dannelsesfortælling om en ung og lettere umoden mands rejse mod voksenlivet.

Krydret med en meget vittig og rap dialog og strålende skuespil fra alle de unge skuespillere er Edgar Wrights film et frisk pust blandt tegneseriefilmatiseringer, der griber materialet mere traditionelt an.

Jeg kan ikke andet end opfordre til, at man først læser tegneserien og siden tager sine teenagebørn under armen og går ind for at se Scott Pilgrim mod verden og mindes dengang, alt handlede om at komme til det næste level - hvad enten det så var med det modsatte køn eller i Super Mario Bros.