Fra tåget spleen til ungdommeligt overmod

Hvor Chimes & Bells dyrker en vindblæst, storladen melankoli på sin debut, går Treefight For Sunlight melodisk, lystigt og sprælsk til den på deres ditto
Chimes & Bells' debutplade kan periodisk have en dragende effekt, og der er ansatser til noget tranceinducerende, men   generelt er den umådelig pæn og lidet ophidsende.

Chimes & Bells' debutplade kan periodisk have en dragende effekt, og der er ansatser til noget tranceinducerende, men generelt er den umådelig pæn og lidet ophidsende.

Jens Dige

4. oktober 2010

Måske er Cæcilie Trier vokset op et sted med megen tåge. Måske. I hvert fald hviler der en tæt tåget stemning af spleen over debutalbummet med hendes soloprojekt, Chimes & Bells, otte lange dronende forløb, der alle godt nok er særdeles stemningsmættede og lettere hypnotiske i anslaget, men også denne lytter noget uvedkommende. Der loves bl.a. dynamik i pressemeddelelsen, og sangene stiger da som tommelfingerregel i intensitet hen ad vejen, men i vid udstrækning er der tale om store, roligt duvende lydflader, hvor henover Trier synger sine vemodige sange, alle med mere end en snert af det modale. Det er flot som lydtapet, men rækker sjældent ud over sig selv, forbliver udvendigt og fjernt, som musik, der høres gennem en væg på et hotel.

Det kan således periodisk have en dragende effekt og der er ansatser til noget tranceinducerende, men generelt er det alt sammen umådelig pænt og lidet ophidsende. Det er tale om et stilrent kunstprojekt med stort K, og det giver en gammel rotte som undertegnede mindelser om et 80er-fænomen som britiske Cocteau Twins og som hos denne skotske duo glider øjeblikke af bedrøvelig skønhed direkte over i kedsommelig tomgang.

Det er svært ikke at blive imponeret over konsekvensen her på den anden side er det mindst lige så svært at lade sig seriøst gribe, mens man vandrer rundt i denne spejlsal af forudsigelig melankoli.

Pludselige fald

Så er der unægtelig meget mere spræl over debuten fra kvartetten Treefight For Sunlight med den imposante titel A Collection of Vibrations For Your Skull. Ungdommeligt overmod og testosteron af den allermest overgivne slags står i kø for at komme til, og det er ærligt talt temmelig uimodståeligt, det meste. Alskens gammel psychedelia rinder den lyttende hu, ikke mindst elementer af The Beach Boys i deres lsd-fase, men også nyere udforskere af det indre såvel som det ydre kosmos dukker op i bevidstheden MGMT, Fleet Foxes m.fl. men her forefindes ikke desto mindre charme nok til, at man tilgiver bandet dets mange hørbare inspirationskilder. Iderigdommen synes ingen ende at tage, og resultatet lyder paradoksalt nok både legende let og sindssvagt komplekst. Dette er ren solskinsmusik, mine herskaber. Men det anbefales ikke nogen at forsøge at fyre materialet her af på en akustisk guitar, for selv om melodierne som tommel- fingerregel er hårrejsende smukke, er arrangementerne et kapitel for sig, hvad angår skarpe sving og pludselige fald.

Her er alt hvad det moderne pladestudie har at tilbyde af finurligheder sat i svingninger, så væggene dirrer. Dette ses også af den aktive rolle, producer Aske Zidore spiller ikke kun bag pulten, men som medaktiv i såvel sangskrivning som musiker på alskens strengeinstrumenter. Musikalsk er der tryk på i så godt som hvert eneste nummer og måske kunne man, hvis der skal dryppes lidt malurt i bægeret, indimellem godt ønske sig en smule mere ro på og hvad angår flerstemmig sang er det længe siden, vi har hørt et dansk band, der så suverænt behersker denne disciplin.

Hvis jeg et øjeblik må tillade mig at lægge forbeholdene til side, vil jeg påstå, at dette er et helt usædvanligt lovende debutalbum. Lur mig om ikke A Collection of Vibrations For Your Skull er startskuddet til en karriere af de helt store. Jeg er både imponeret, begejstret, benovet og en lille smule forelsket.

Hvis orkesteret kan forløse dette ambitiøse, men så lykkeligt forløste materiale på en scene, er der ingen grænser for, hvor langt det kan nå.

Chimes & Bells: Chimes & Bells (Tigerspring/A:larm). Udkommer i dag

Treefight For Sunlight: A Collection of Vibrations For Your Skull (Thambourhinoceros/ Playground)