Vildt og vanvittigt

Nogen mener, at Beethovens strygekvartetter lyder som en kat, der bliver trukket i halen. De skulle have bare vide hvor vildt og vanvittigt, det går for sig hos Helmut Lachenmann, når hans musik bliver spillet af Arditti Kvartetten
30. oktober 2010

Music and Art Around er navnet på den årligt tilbagevendende festival for klassisk musik og samtidskunst i Øresundsregionen, den har bredt sig med et bugnende antal arrangementer. Festivalen trækker på mange samarbejdspartnere, og faren er jo, at der kan være så meget at vælge imellem, at menigmand mister overblikket og går glip af noget, han måske forestillede sig, han netop ikke kunne undvære. Det var efter min mening tilfældet tirsdag aften, da den fabelagtige Arditti Quartet spillede i Den Sorte Diamant for en lille, indforstået menighed. Men hvor havde denne strygekvartet fortjent et langt mere talstærkt publikum, for sjældent hører man moderne kvartetmusik formidlet så gennemmusikalsk, attraktivt og virtuost, som gjaldt det Beethoven eller Schubert.

Briten Irvine Arditti grundlagde ensemblet i 1974, målet var at føre den nye musik frem, bestille værker fra nær og fjern, arbejde med komponisterne, rive ghettoen ned og formidle den svære musik så langt ud som muligt.

Englemusik og angstskrig

Øresundsfestivalens tema er i år begyndelser, forstået som musik og kunst fra det første årti i et århundrede siden 1600. I den ånd havde Arditti Kvartetten programsat Ravels strygekvartet fra 1903, flankeret af værker af Bent Sørensen og Helmut Lachenmann fra årtiet op til og lige efter 2000.

Bent Sørensens Angel's Music er inspireret af afbillede engle på altre og fresker i Roms kirker, og kommer selvsagt fra det høje, først æterisk og flimrende som et præekko, derefter trukket ned på jorden i en nærværende manifestation og til sidst forsvindende i et fortættet ekko. Den britiske kvartet viste sig her som et mageløst fabulerende klanglegeme i dette kortlagte hørebillede, fire individuelle lydkilder, snart i hvert sit verdenshjørne og lynsnart efter tæt sammenslyngede, uhyre følsomt sansende, aldrig bagefter musikken, konstant på højde med komponistens skyhøje visioner.

Vi kom ind i en ganske anden verden med Helmut Lachenmanns 3. Strygekvartet, hvor de ønskede noget mere råt og aggressivt end hans to forudgående kvartetter. Lachenmann, en af vor tids store tyske komponister, imødekom ønsket; den tredje kvartet fik det italienske tilnavn Grido, som betyder angstskrig hos både mennesker og dyr. Det er stærke sager, vildt og vanvittigt.

Lachenmann tvinger musikerne langt ud over grænserne, for hvad der er 'normalt'. Der blev strøget på de særeste måder og de særeste steder på instrumenterne. Lars von Trier ville være blevet henrykt over en slig klangverden, der afdækker allehånde fortrængte rædselsscenarier. Arditti Kvartetten mestrede dette ufatteligt vanskelige partitur så suverænt, at man sad som tryllebundet og ikke tog notits af, hvor rædsomt det egentlig lød.

Moderne Ravel

En anden illuminerende oplevelse på denne aften var imidlertid, at Ravels strygekvartet blev sat i et forklaret lys, spillet af disse fire mænd der til daglig er begravet i modernismens æstetik. Det er en kvartet, som lyser fremad og tilbage i tiden. Den er tilegnet Gabriel Fauré og hans melodik, og den bygger på klassisk harmonik. Men Ravels stemme er alligevel umiskendelig original og mønsterbrydende, ja moderne og stedvis neurotisk, og det var dette der blev åbenbaret af Arditti Kvartetten. Alt hvad de bringer med sig fra vor tids musik, belyser Ravel på frapperende vis. Den skarpe intonation, den nøgne klang, den fuldendte balance, den ultrahurtige reaktionsevne og den enorme erfaring med det 20. århundredes soundscapes.

Music and Art Around Festival. Bent Sørensen: 'Angel's Music'. Maurice Ravel: Strygekvartet. Helmut Lachenmann: Kvartet nr. 3, 'Grido'. Arditti Kvartetten. Koncert i Diamanten 26. oktober