Læsetid: 3 min.

Vi er her endnu

Peter Laugesen har i sin nye bog, 'De sagde hans hund havde lopper', fundet en nøgtern, kuldslået tone, der klæder hans sproglige evne perfekt
5. november 2010

»Nå,« spurgte kulturredaktøren, »hvad synes du så, rent foreløbigt, om Laugesens nye bog?«

»Jamen, det er helt utroligt,« svarede jeg. »Der er ikke én eneste skævert i den. Enten har manden for en enkelt gangs skyld gjort sig virkelig umage, eller også
erhan bare en rigtig stor digter.«

»Hvorfor ikke begge dele?« lød det i den anden ende af røret. Og den lader vi lige stå et øjeblik.

Med undtagelse af en håndfuld brede og
megetbrede digte, af hvilke nogle stykker har måttet sættes med mindre skriftgrad, er der sådan set ikke noget i Peter Laugesens nye digtsamling, der begrunder, at den er blevet så imposant i formatet. 25 x 20 cm er ikke småting for en udgivelse med
mange
korte digte, men hold da op, hvor er den bare flot, og hold da op, hvor skriver han bare indædt og dybt fortættet, på samme tid som det gennemgående virker henkastet og legende let:

De sagde

hans hund

havde lopper

Det skulle de

aldrig

have gjort

Sådan præsenterer titeldigtet to af bogens gennemgående rekvisitter, et lyrisk jeg, som tilfældigvis godt kan lide at gå ture, og så mig, sagde hunden, elskværdigt korrektiv til mennesket:

Det lille

puf

med snuden

bagfra mod læggen:

Vi er

her endnu

Anmelderen har aldrig haft hund. Men én, som gennem tiden har haft adskillige racer, kunne bekræfte, at det er sådan, det er. Hvad jeg selv tør stå inde for, er, at Laugesens gloser falder præcis som de skal, og at hans frasering med linjebrud gør fornøjelsen så meget desto større.

Et enkelt sted får køter- en, kræet, lov at figurere i et prisværdigt, velklingende haiku:

Hundens lille raslen

i de visne blade

følger mig på vej

Hvorhen ved ingen. Men digtet står der, fejlfrit, enkelt og smukt som så mange andre i denne lykkeligt tilstedeværende, aldeles lydefrie bog.

Nej, det passer for resten ikke. For fire sider inde render vi på en gevaldig bøf, nemlig hvor digteren taler om altings »menings- og ligegyldighed«, men formodentlig mener »meningsløs- og ligegyldighed«, som indrømmet lyder mere kluntet rent rytmisk, men til gengæld er grammatisk korrekt.

Dog, det med at være korrekt er åbenbart ikke ligefrem Peter Laugesens kop af urtete. Han svinger sig tilmed et sted op til at drive kultur- og litteraturpolitik, nemlig sidst i bogen, hvor det med afsæt i Charlie Parker påstås, at det modernistiske form- sprog nu igen erklæres ude. Af hvem og hvordan får læseren ikke at vide, men digteren bruger anledningen til at lufte sin væmmelse ved motivet Brølende Hjort ved en Skovsø:

& samme små kontorfolk

med samme små tanker

gnider små tynde forben

i glad forventning

Nu kan de igen

høre hjortens brunstige brøl

fra dyrekanalen

på væggen

Hen over aftenkaffen

på sofabordet

Nå, ja, den var måske lidt billig? Til gengæld kan den her lede over til noget centralt i Laugesens implicitte poetik - det forhold nemlig, at naturelementer, ja, i det hele taget sanseiagttagelser så at si- ge fratages deres tegnværdi. I stedet for at skulle repræsentere noget og metaforisk ståfor et eller andet, får det sansede i disse digte som regel lov at stå i og for
sig selv.Det hedder således et sted:

Landskaber er

registreringer,

afskrifter af

indre tilstande.

Det kunne umiddelbart lyde som en gentagelse af symbolismens gamle devise om, at et landskab er en sjælstilstand (Henri-Frédéric Amiel og Johannes Jørgensen), hvilket igen betyder, at naturen restløst kan spejle det menneskelige subjekt. Men ved at sige 'afskrifter' og vælge den nogenledes nøgterne glose 'registreringer' slipper Laugesen drømmen om en 'essens' og romantikkens og symbolismens higen mod transcendens.

Og tro mod sin gamle anarko-surrealisme kan han sammenfatte såvel sin opfattelse af politik som sin modvilje imod billedet som én-til-én-repræsentation i dette pragtfulde haiku:

En dum maskine

som kun kan tælle til en

regerer verden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu