Gensyn med Afdeling Q og Carl Mørck

Jussi Adler-Olsen lever trods et par skønhedspletter op til de store forventninger, han selv har skabt
9. november 2010

Vicepolitikommissær Carl Mørck har nok at se til: Elskerinden kræver, at han ser sin psykolog, den kommende ekskone kræver en stor del af hans beskedne formue, og hans assistent kræver, at han tager beskyldningerne om et gammelt mord på hans onkel alvorligt. Samtidig dukker der nye og for Carl intimiderende spor op i den såkaldte sømpistolsag, der har efterladt Carls kollega lam, bitter og sengeliggende hjemme i Carls rækkehus.

»Han kunne jo dårligt lægge trykket fra den ene endeballe til denne anden, før næste katastrofe kom drønende. Nej, den slags ophobning af problemer klædte absolut ikke en ellers udmærket statsansat opklarer af mysterier, som andre ikke kunne få hul på,« som Carl tænker i fjerde bind i Jussi Adler-Olsens serie om den københavnske Afdeling Q, Journal 64. En nærmere introduktion af Carl Mørck og Jussi Adler-Olsen er næppe nødvendig, da de to siden første bind i Afdeling Q-serien, Kvinden i buret (2007) har etableret sig som både bestsellerstjerner og anmelderyndlinge. Alene i Danmark har serien solgt mere end 400.000 eksemplarer, ligesom bind tre, Flaskepost fra P (2009) blev præmieret med bl.a. prisen for bedste nordiske kriminalroman og bedste danske spændingsroman. Der er med andre ord store forventninger til Journal 64.

Højreorienteret læge

Mysteriet, som Carl vælger at opklare denne gang, handler i første omgang om en bordelejer, Rita Nielsen, der forsvandt i 1987. Sporene peger mod Sprogø, hvor utilpassede, retarderede eller blot uheldige kvinder før i tiden blev isoleret fra resten af samfundet. Sporene peger også mod lægen Curt Wad, der tilfældigvis er godt i gang med at etablere sit højreorienterede og nationalistiske parti Rene Linier netop, som Afdeling Q kaster sig over den gamle uopklarede sag. Det tager selvfølgelig sin tid, inden Carl og hans to assistenter indser, hvordan det hele hænger sammen. Læseren aner derimod en sammenhæng fra starten af. Allerede i indledende kapitel, der udspiller sig i 1985, træder en vis Nete Rosen i karakter som en på én gang såret og stærk kvinde. Efter en fest, hvor hendes fortid er blevet afsløret for hele selskabet af Curt Wad, forsøger hun at slå sig selv og sin mand ihjel. Forsøget lykkes kun halvvejs og senere beslutter Nete sig for at hævne, alt det, der overgik hende som barn og ung pige på blandt andet Sprogø. Blandt de seks, hun beslutter sig for at slå ihjel, er Rita Nielsen og Curt Wad

Bedaget humor

Netes historie er i sig selv romanen værd. I et underspillet anslag og en dæmpet sprogtone oprulles et helt lille stykke Danmarks-historie om den tortur og ondskab, der indfinder sig, da Nete som ung bliver gravid og får foretaget en ulovlig svangerskabsafbrydelse af Curt Wad. Han når også at voldtage hende, men ved den efterfølgende retssag bliver han renset og hendes dystre skæbne forseglet. Først i 2010, da Carl og hans to medarbejdere begynder at efterforske sagen, dukker sagens Journal 64 op igen. Handlingen i Journal 64 følger mange skæbner over flere årtier, som der springes frem og tilbage mellem. Det hele afviklet fermt og farverigt af Jussi Adler-Olsen, hvis fortælleglæde og blik for sociale skævheder danner et solidt fundament for det medrivende plot, der helt bogstaveligt formår at overraske fra start til slut. Det trætter lidt, at Assad, Carls assistent, skal være så dårlig til dansk. Der er snart ikke plads til andet end misforståede ord, betydninger og stavemåder nede i kælderen, hvor Afdeling Q har kontor. Dobbelt ærgerligt er den slags bedagede humor, når nu Adler-Olsen så tydeligt demonstrerer tæft for den kulsorte og fængende af slagsen andre steder, hvor Carl taler med sig selv. Men derudover er der ikke meget at kritisere en replik, der kun leveres for læserens skyld på side 428; et password, der gættes nemt på side 395 og ja, de småting blot nævnt, fordi Jussi Adler-Olsen nu altså er i den klasse, hvor intet mindre end det bedste forventes af ham.

Jussi Adler-Olsen: "Journal 64"
478 sider
300 kr.