Læsetid: 3 min.

Hvorfor er du utålmodig, Romeo?

Olaf Højgaards Romeo kan næste ikke vente på, at Marie Dalsgaards Julie får sunget færdig. For Christian Lollikes Shakespeare-gendigtning har nutidens tempo i sig
Alt er hvidt i Christian Lollikes 'Romeo og Julie' på Århus Teater, men også impulsivt. Her har Marie Dalsgaard og Olaf Højgaard kastet sig på gulvet under bryllupsnatten.

Alt er hvidt i Christian Lollikes 'Romeo og Julie' på Århus Teater, men også impulsivt. Her har Marie Dalsgaard og Olaf Højgaard kastet sig på gulvet under bryllupsnatten.

Rasmus Baaner

30. november 2010

Hvad viser Christian Lollike med sin gendigtning af Shakespeares Romeo og Julie? At han er dramatiker med ubændig ordlyst. Og at han er en nutidskunstner, der kan sin Shakespeare men også en nørd, som kommer hen over klassikerbenovelsen. For Lollike skubber bogstaveligt talt de gamle replikbalkoner væk, når personerne har brug for at komme i øjenhøjde. Sådan.

Romeo og Julie på Århus Teaters Scala-scene er blevet en meget dynamisk gendigtning af den gamle historie om de to unge elskende, der ikke må få hinanden, fordi deres familier hader hinanden. Eller de-af-fin-familie-hinanden-hadende, som det hedder hos Henning Olesens ordoverlegne fortællerskikkelse.

Denne Romeo og Julie har fundet en moderne form, hvor metakommentarer undervejs opløser fiktionen. Her er længsel godt, men humor bedre. Og her er skønhed fint, men råhed sejere. Alt for et ungt publikum. Desuden speeder Lollike plottet op undervejs. Han bruger i hvert fald mere tid på Romeos forgæves forelskelse i Rosalinde end på hans bryllupsnat med Julie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu