Læsetid: 4 min.

Den kulturelle udvidelse

Hvor fri er den frihed, vi har opnået gennem de sidste 150 år? Eva Koch bringer Glyptotekets ældre værker i samtale
Fravær. Hvis der skal være en højere mening med kunst, og den ligesom i Dantes tilfælde skal ind og røre ved selve bevidstheden, så er udstillingen Salammbô på Glyptoteket mere håndværk end åndværk. 'Approach (t.v.) og 'Nanna' (t.h.)

Fravær. Hvis der skal være en højere mening med kunst, og den ligesom i Dantes tilfælde skal ind og røre ved selve bevidstheden, så er udstillingen Salammbô på Glyptoteket mere håndværk end åndværk. 'Approach (t.v.) og 'Nanna' (t.h.)

Ana Cecilia Gonzalez

11. november 2010

Skulpturen Nanna fra 1857 af H.W. Bissen forestiller en kvinde klædt i løst tøj i flere lag. Man aner konturerne af hendes bryst og en kvindelig bagdel, men hun er bestemt så tækkelig, som det lader sig gøre. Selv hovedet er anbragt en anelse på skrå. Oven på Nanna bliver der projiceret en 3D-animation af en kvinde, der er så præcis, at hun virker levende, hun blinker med øjnene, har fået et rødt skær på kinderne, farver på tøjet og en hviskende stemme. Umiddelbart spiller det ikke nogen rolle, hvem Nanna var, det er jo ikke en rebus, men kunst. Det, der derimod ligger ligefor, er tiden. Nanna er gammel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu