Læsetid: 1 min.

På hårdt arbejde i høj fart

De bedste elementer i Tony Scotts spændingsfilm ’Unstoppable’ er blandt andet en veludviklet sans for togenes rå charme samt de lettere spøgelsesagtige industrielle landskaber
11. november 2010

Fra mediets allerspædeste begyndelse i 1895 har tog fascineret filminstruktører. Da Lumiére-brødrene placerede deres snurrende kamera på perronen tæt ved sporene og lod det indfange togets ankomst, jog det efter sigende datidens biografgængere en solid skræk i livet, fordi disse simpelthen frygtede, at toget ville forlade lærredet og torpedere stolerækkerne.

Hvad enten historien er sand eller ej, kaster den et vist forklaringens lys over Tony Scotts beslutning om at lade de fotogene og muskuløse maskiner agere omdrejningspunkt i Unstoppable, der er inspireret af virkelige hændelser og har hans efterhånden faste samarbejdspartner Denzel Washington i hovedrollen.

Ro på - sådan da

Som en meta-replik da også gør opmærksom på, følger Unstoppable en velkendt formel, hvor en veteran (Washington) og en grønskolling (Chris Pine) må arbejde sammen for at løse en ekstremt svær opgave. I dette tilfælde skal det umage makkerpar stoppe et førerløst tog, som er lastet med krasbørstige kemikalier og dundrer lige lukt mod en storby i Pennsylvania.

Det mere end antydes, at de eller deres nærmeste ikke er uberørte af finanskrisens sorte hånd, og begge mænd døjer derudover med krise i familielivet. Men det kan jo ændre sig, hvis den uforudsete og utaknemmelige tjans bringer dem i kontakt med deres indre working class hero. De har desuden en allieret i den kvikke rangerformand Connie, spillet med fynd og klem af Rosario Dawson, hvis intense mere-af-alting-ansigtstræk Scott fuldt forståeligt forkæler med mangen et nærbillede.

Denne gang afholder instruktøren sig heldigvis fra at gakke ud i epilepsianfaldsudløsende effektjageri. Faktisk er de - for mig at se - bedste elementer i Unstoppable af ret basal karakter, blandt andet en veludviklet sans for togenes rå charme samt de lettere spøgelsesagtige industrielle landskaber, som handlingsforløbet giver Scotts kamera rig lejlighed til at udforske.