På rejse i sindets kamre med overtøj på

Bent Sørensens musik blev ført helt til himmels søndag eftermiddag i Glyptotekets Festsal
1. december 2010

Det er desværre en myte, at der findes hundreder af ord for sne på grønlandsk. Man kunne ellers godt bruge flere sproglige nuancer i disse dage, hvor snefnug skifter størrelse og konsistens, og snevejret skifter mellem eventyrligt og mareridtsagtigt. Bent Sørensen derimod har helt sikkert hundreder af måder at udtrykke melankoli og længsler på.

Ved søndagens kammerkoncert på Glyptoteket kom man igennem en del af dem, mens sneen dalede på glastaget af Festsalen, og publikum sad med overtøjet omkring sig og støvler med sjap på.

Ensemble Nordlys stod for en koncert med temaet Rejse med komponisten. Og det var altså Bent Sørensen, der var rejseleder og havde valgt og sammensat programmet af egne og andres værker. Ikke overraskende var det ikke en rejse a la H.C. Andersens indtryk af sydlige himmelstrejf, men en rejse i sindets kamre og kældre, der hvor der også ligger gamle, usorterede kufferter og melodisamlinger.

Sagt på en anden måde fik Ensemble Nordlys pudset en masse ældre værker af til en crossover-koncert med et overordnet personligt præg og en sammenhæng, som kun et liv i musik kan give. Det var omkring halvanden times musik ud i ét, vekslende mellem værker af Paul Hindemith, Edison Denisov, Zoltan Kodaly, Franz Schubert, Johannes Brahms, W. A. Mozart og Bent Sørensen.

Ensemble Nordlys er et fremragende ensemble, der kun er vokset kunstnerisk, for hver gang man hører dem. Christine Pryhn og Kristoffer Hyldig forløste uforløstheden fremragende i Bent Sørensens Sieben Sehnsüchte for klaver og violin, der står som syv smægtende scenerier fra barnligt kaldende be-be og årh-jo til fingertappende og sukkende utålmodighed. Stykkets overrislende og kærtegnende lyst kræver både fløjten og nynnen oven i det komplicerede spil. Øystein Sonstads cello og Christines Pryhns violin synger i samme overbevisende, poetiske tone og gav en levende fremførelse af Kodalys allegrosats fra Duo for violin og cello. I en verden af akvareller og måneskin og Sørenske uforløste længsler stod Schuberts andante fra hans Klaversonate i B-dur som et højdepunkt, der samlede trådene. Ikke mindst på grund af Kristoffer Hyldigs absolut eminente spil.

Jeg kan ikke tænke mig en mere fuldendt længsel end denne andante, der åbner alle kamre og kældre, indtil reprisens Ende aller Sehnsüchte. Det var den sidste klavermusik, Schubert skrev. Med Bent Sørensens afslutning, 5. sats af Phantasmagoria for violin, cello og klaver, dæmrede skønheden og en lykkelig transcendens. Nu var vi vist ved at være der hos den store hvide flok igen. Rejse slut. Fuldendt og fantastisk koncert.

Ensemble Nordlys, Glyptoteket, søndag den 28. november