Karaktermord på en afdød

Personligt. Ny bog om 'Det andet Montmartre' gør ikke op med myten om jazzhuschef 'Jazz-Kay' Sørensen som 'den gamle forbryder'
Jazz. Idet forfatteren til 'Mig og Monten' ikke lægger skjul på, at Jazzhuschef 'Jazz Kay' Sørensen (i midten) havde en adfærd præget af meget store seddelbundter i bukselommen og mystiske møder med mystiske mænd, og at hans hjertelighed havde sine begrænsninger, kommer han faktisk til at gennemføre et karaktermord på denne nu afdøde, mytiske skikkelse.

10. december 2010

'Det første Montmartre' i St. Regnegade blev forrige år besunget i en fremragende bogudgivelse. 'Det tredje Montmartre', som nu er startet på stedet, vil helt sikkert engang få sin, for Niels Lan Dokys og Rune Bechs ildhu er gjort af det stof, man skriver hurtige bøger om. Og nu har så, mens vi venter på dét, 'Det andet Montmartre' også fået sin egen bog.

Montmartre-navnet - og, ikke mindst, den jazz, der er blevet præsenteret her siden begyndelsen af 60'erne - er helt givet et stykke dansk kulturhistorie og fortjener alene af den grund at være dokumenteret for alle, der også gerne vil læse og ikke kun lytte. Dét Montmartre, som fra 1976 og frem til 1989 lå i det gamle etablissement Adlons lokaler i Nørregade, er dog ikke skildret som sådan men snarere i en meget personlig, næsten dagbogsagtig beretning om stedets daværende kunstnerisk ansvarlige, Niels Christensen, i dag fortsat en beundringsværdig aktiv skikkelse i jazzen, bl.a. som leder af den levende musik i Frederiksberg Kommune og i Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk