Læsetid: 1 min.

Barsk historie

Julian Schnabels ’Miral’ fortæller en voldsom historie om undertrykkelse og personligt mod, men forløses desværre ikke fuldt ud
Julian Schnabels ’Miral’ fortæller en voldsom historie om undertrykkelse og personligt mod, men forløses desværre ikke fuldt ud
13. januar 2011

Indimellem er det svært ikke at blive grebet af den amerikanske filminstruktør og kunstner Julian Schnabels nye film, Miral, der ambitiøst og sympatisk fortæller det palæstinensiske folks lidelses­historie gennem 50 år set med tre meget forskellige kvinders øjne; fra staten Israels oprettelse i 1948 over Intifadaens begyndelse i 1987 til underskrivelse af fredsaftalen i Oslo i 1994.

Det er en voldsom historie om undertrykkelse, overgreb og personligt mod, som serveres med flotte, sansemættede billeder, men som desværre ikke forløses fuldt ud, fordi Schnabel har svært ved at få greb om det omfanfsrige materiale. Han skal nå meget på filmens små to timer, hvilket betyder, at år og begivenheder suser forbi, og at personerne af hensyn til fakta og publikums forståelse af det politiske spil omkring personerne ofte lægges firkantede og forklarende replikker i munden. Det skæmmer en ellers vigtig og episk film, der er baseret på en selvbiografisk bog og et manuskript af den palæstinensiske journalist Rula Jebreal, titlens Miral (spillet af Freida Pinto), og som formentlig kunne være blevet foldet mere tilfredsstillende ud i en endnu længere film eller en tv-serie.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu