Læsetid: 4 min.

Lille skat

En primitiv anmeldelse af en raffineret bog
En primitiv anmeldelse af en raffineret bog
28. januar 2011

Når denne artikel bringes, vil de fleste læsere vide, at Josefine Klougarts roman nr. to handler om sex, om voldelig sex. Ligeledes er det allerede sluppet ud, at forfatteren bekender sig til dokumentarisk realisme forstået som en litteratur forankret i virkelighed og erfaring frem for i abstrakte ideer, ligesom mange vil have gættet, at værket er holdt i en klinisk og kølig, monotont repeterende stil, som tydeligt for enhver markerer, at her skal der laves skrivekunst og ikke pornografi.

Vi burde med andre ord kunne gå direkte over til diskussionen og spørge, om romanen er lykkedes, vurderet på sine egne præmisser, og hvorvidt disse præmisser er acceptable eller ligefrem fænomenale.

Mentalt rullegardin

Først dog lidt mere om stoffet og formen, hvis nære samspil kendetegnes ved, at alt imens de to kroppe kopulerer flittigt, nedsænkes et mentalt rullegardin for de agerendes følelser og tanker. Det ydre dækker for det indre.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Det lyder godt nok rigtig kedeligt. Roman såvel som anmeldelse.

Og der bruges to sider på det. Hvorfor?

Var der ikke andet at skrive om? Eller skal en velanmeldt debutants toer altid behandles indgående?

Jeg synes egentlig det er en udmærket anmeldelse. Klougart er muligvis en smule overeksponeret, men det er jo bare dejligt for hende. Aburas' toer blev også "indgående behandlet" i en god anmeldelse af Olga Ravn.

Tjah, hvorfor kigger anmelderne toeren efter i sømmene? Det er vel fordi man ønsker at undersøge om talentet holder til mere end blot at skrive kunstlede stiløvelser. "..men hun skriver godt." er i den forbindelse ingen ros.