Læsetid: 1 min.

Parkeringsnørder

Dokumentarfilmen ’The Parking Lot Movie’ er en spøjs bagatel, som i kraft af sit kantede drive og sit excentriske persongalleri underholder og overrasker
20. januar 2011

I gamle dage var det avisbude. Senere blev det grønne cykelbude, tankpassere og burgervendere. Altså den kategori af unge, som for kortere eller længere tid var droppet ud af uddannelsessystemet og samfundets karriereræs for at filosofere over tilværelsen og klø sig i røven. En slags kulturelle antihelte, udødeliggjort af Douglas Coupland i romanen Generation X(1991) eller i film som Richard Linklaters Slacker(1991) og Kevin Smiths Clerks(1994).

Men parkeringsvagter? Hvornår er det lige, man har hørt om dem? Den eneste blot nogenlunde berømte af slagsen, som dukker op i hukommelsen, er Neal Cassady, forbilledet for hovedpersonen i Jack Kerouacs On the Road(1957).

Dét rådes der imidlertid bod på nu med Meghan Eckmans skødesløse debut af en dokumentarfilm med den karakteristisk underspillede titel, The Parking Lot Movie. Filmen er optaget på og omkring en betalingsparkeringsplads i universitetsbyen Charlottesville, Virginia. En egentlig fortælling må man kigge i vejviseren efter. Til gengæld er der indtil flere håndfulde hovedpersoner, alle tidligere eller nuværende parkeringsvagter, som med broderskabets indforståede jargon skiftevis fortæller om deres arbejde og reflekterer over bilismen som et typisk amerikansk kulturfænomen. Hvis de da ikke bare deler ud af anekdoter fra et mikrokosmos, hvor selve ideen om at skulle betale for at parkere sit køretøj åbenbart kan bringe det værste frem i folk. The Parking Lot Movieer en spøjs bagatel, som i kraft af sit kantede drive og sit excentriske persongalleri af (ofte universitetsuddannede) dropouts- asfaltjunglens svar på surfbumser - langt hen ad vejen underholder og overrasker. Den tilsyneladende skrupskøre idé giver ganske enkelt mening. Den eneste væsentlige anke er, at de gode momenter er pakket ind i en lidt for leddeløs struktur. Materialet kan ganske enkelt ikke bære det biografformat, det er pustet op til.