Læsetid: 4 min.

Violinisten, der aldrig ejede en violin

Ny bog fortæller historien om en ungarsk flygtning, som er en myte blandt musikere, men stort set ukendt i resten af Danmark, fordi han undgik at lade sig interviewe til morgen-tv og den slags. Han var helst fri og fri for musiklivets jetset
Ener. Anton Kontra var 
 blandt andet medstifter af Kontra Kvartetten i 1973. I ny biografi har læseren mulighed for at komme med langt 
 ind i violinspillets 
 kunstneriske værksted.

Ener. Anton Kontra var
blandt andet medstifter af Kontra Kvartetten i 1973. I ny biografi har læseren mulighed for at komme med langt
ind i violinspillets
kunstneriske værksted.

Finn Frandsen

14. januar 2011

Kontra Kvartetten er blevet en myte i dansk kammermusik som en af de førende strygekvartetter i Europa i en menneskealder. Inden i myten gemmer sig en anden myte, den ungarsk fødte violinist Anton Kontra, som flygtede med sigøjnere, da Sovjetunionen i 1956 med barske midler nedkæmpede folket, der med Imre Nagy som frontfigur ønskede reformer og demokrati.

To af de andre musikere, Peter Fabricius og Morten Zeuthen, har sammen med musikskribenten Valdemar Lønsted skrevet flygtningens livshistorie og med deres vægtige sagkundskab forklaret, hvad der gjorde ham til så stor en violinist, og hvad han er for et særligt menneske, en enspænder, som helst gjorde sig usynlig, undtagen når han optrådte. Anton Kontra lever i dag i Malmø og nærmer sig de 80 år.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sikke en dejlig nyhed. Jeg tænkte på Kontra for ikke sålænge siden - men jeg synes nok ihvertfald det danske publikums kendskab til kvartetten overdrives: få andre musikere kunne trække så mange mennesker til kammermusik som den.