13 stiløvelser og en stil til et 13-tal

Man kan dygtigggøre sig i en sådan grad, at man selv forsvinder. Hos The William Blakes virker det intenderet, hos Veto er det en kedelig bivirkning
Alle The William Blakes plader er indspillet i gruppens eget studie i Sverige og udkommer deres eget label, Speed of Sound. Kristian Leth og resten bandet, tvillingerne Frederik og Fridolin Nordsø og Bo Rande, tog for nylig en uge til et svensk hus for at lave en plade ud af ingenting.

Jeppe Bøje Nielsen

26. februar 2011

The William Blakes er lige så svært définerbare som den poet, de har opkaldt sig efter. Da den første plade kom for blot et par år år siden, lød de som noget vi aldrig har hørt før. Det siger meget om den rytmiske musiks korte hukommelse og den sørgerlige suppedas af variation over temaet Radiohead, der prægede gennembrudslaget i dansk musik. På det tredje udspil Music wants to be free, der lander blot fem måneder efter den forrige plade, lyder det som om, at de stadig er igang med at understrege en pointe. Servere et koncept, vise en anden måde at lave musik på; 'Se, hvad man kan'. Men de prædiker for de i forvejen frelste: Jeg er overbevist om The William Blakes' ekvilibrisme. Nu er jeg begyndt at lede efter noget mere end stiløvelser som nummeret »Powers«, hvor funk også fungerer for dem, som »The Light (Plane to Spain)«, der er så rent og koncentreret pop, at det rammer den dér kvalmegrænse af virkemidler eller som »Wasted Years«, hvor der pludselig dukker en guitarsolo op med underliggende riffs og synth. Hvis vi skulle have glemt, hvordan det lyder.

I The William Blakes er niveauet enormt højt. Musikken er effektfuld, episk, etnisk, energisk, men prisen for al den insisterende dygtighed er empatien. Men jeg har The William Blakes mistænkt for, at det er med vilje. De vil af med mennesket. Music wants to be free. The William Blakes har så givet musikken den frihed at lave fantastiske numre som »Land of Illusion«, »Never had a love«, »Werewolf« og »I came back«, der i b-stykkerne har et potentiale, der burde føre bandet direkte ind i en plastboble og sende dem ud over et gyngende og nynnende menneskehav. Her føler man sig ikke længere fremmedgjort - her formår The William Blakes at ironisere over og samtidig respektere menneskets umiddelbarhed og letpåvirkelighed, som Talking Heads gjorde det i 80'erne og The Flaming Lips stadig gør det. Især i »I came back« begynder man alligevel at kunne mærke noget. Og så er pladen slut.

Veto er maskinen

Veto har længe kredset om temaet fortrængningen af mennesket. I dette tilfælde er det så bare maskinerne, der overtager: There's a beat in all machines som bandets første plade hed. På andet udspil, Crushing Digits, var forsanger Troels Abrahamsen selv blevet elektronisk, og det var interessant men knap så dansabelt. Med Everything is Amplified er Veto vendt tilbage til den formel, der virkede i første omgang og numre som »Am I awake or should I wake up« og »This is not«, skal nok afstedkomme nogle a-rotationer og festivalbrøl, men det hænger i bund og grund sammen med, at Veto selv er blevet til en maskine. De har afkodet, hvad man skal gøre for at få en høj karakter. Det er en udemærket Veto-plade, men den peger ikke i en ny retning for bandet. På tekstsiden bliver Troels Abrahamsen mere og mere konkret. Vi er 'Spun' og hvis vi forstærker alt, så hører vi intet. Omend sympatisk, så virker samfundskritikken malplaceret i Vetos maskineri. Abrahamsens kritik ramte bedre, da den var subtil og mere lå i det musikalske udtryk og i det overordnede budskab om eksistensens overgivelse til mekanikken. Nu har Veto selv overgivet sig.

Veto, Everything is amplified, Sonymusic, udkommer mandag

The William Blakes, Music wants to be free, Speed of Sound/A:larm, udkommer mandag