Læsetid: 1 min.

Farewell

Den franske koldkrigsthriller ’Farewell’ fortæller om begivenheder, som forandrede verden, men som de færreste kender til
17. februar 2011

Farewell var kodenavnet på en højtstående officer i KGB, som i 1980'erne udleverede værdifulde oplysninger til vestlige efterretningstjenester og var med til at fremskynde murens fald og afslutningen på Den Kolde Krig. Og den historie fortæller Christian Carions nye film, Farewell, der har den bosnisk-serbiske instruktør Emir Kusturica i rollen som officeren, oberst Gregoriev, og Guillaume Canet i rollen som hans kontakt, Pierre Froment, en ung, fransk diplomat i Moskva, som aldrig tidligere har haft med spionage at gøre. Og det er en glimrende film, som handler om to forskellige mænd, der på hver sin måde er fanget i et farligt, storpolitisk spil. Gregoriev mener, at kommunismen er en god drøm, men at Sovjetunionen har brug for en ny revolution. Derfor videregiver han informationer til franskmændene - som giver dem til amerikanerne - som viser, at russerne ved stort set alt om de vestlige efterretningstjenester og militære installationer. Det fører til en optrevling af KGB's spionnet og begyndelsen på enden for østblokken.

Kusturica og Canet er begge troværdige i væsensforskellige roller, og møderne og samtalerne mellem de to mænd er nogle af Farewells bedste øjeblikke. Elementært spændende er filmen også, fordi man (jeg) ikke ved, hvad der kommer til at ske med Froment og Gregoriev. Nogle umotiverede og forvirrende spring i tid og sted og et karikeret portræt af præsident Reagan (Fred Ward) skæmmer filmen, men den er værd at se, fordi den fortæller om begivenheder, de færreste kender til, og som forandrede verden.