Læsetid: 1 min.

In Treatment: Sæson 1

Den menneskelige psyke er et spændende og ofte foruroligende sted at opholde sig, ikke mindst i tv-serien ’In Treatment’, hvor Gabriel Byrne spiller psykoterapeut
17. februar 2011

Det er ikke småting, man kan opnå med en håndfuld skuespillere, en enkelt location og et godt manuskript. Det er den amerikanske tv-serie In Treatment – der er baseret på en israelsk tv-serie – et sprællevende bevis på. Gabriel Byrne spiller psykoterapeuten Paul Weston, der tager imod patienter i sin hjemmekonsultation. En sæson af In Treatmenter delt op i uger, og hver uge byder på fire konsultationer med faste patienter, som kommer igen uge efter uge, og så et femte afsnit, hvor Paul selv er i terapi hos sin tidligere mentor, Gina (Dianne Wiest). Umiddelbart lyder det meget lidt dramatisk, men den menneskelige psyke er et uudgrundeligt, spændende og ofte foruroligende sted at opholde sig, og der er masser af dramatik i løbet af en uge i Paul Westons liv, ligesom det er interessant at følge hans patienter og deres udvikling gennem så forholdsvis lang tid.

Det giver selvfølgelig kun serien mere tyngde og kant, at Paul har sine egne dæmoner at slås med: Han og hans kone skændes konstant, en af hans patienter, en ung, tiltrækkende kvinde, erklærer ham sin kærlighed, og han må indrømme over for Gina, at han ikke sjældent er ved at tabe tålmodigheden med sine patienter. Det er modigt af instruktøren Rodrigo Garcia, der er primus motor bag In Treatment, at turde forlade sig i så høj grad på personer og dialog. Men det gør han også i sine egne film, og satsningen betaler sig, ikke mindst i serien, som især takket være Gabriel Byrnes midaldrende og, forekommer det, lidt livstrætte hovedperson udstråler troværdighed og levet liv.