Læsetid: 3 min.

Smukke tabere

BBCs dokumentarserie Seven Ages of Rock indfanger det magiske sus af frihed, der findes i at samle guitaren op, vende ryggen til populærkulturen og giver borgerdyrene den strittende langemandsfinger
Oprør. 25. maj 1986 blev Kurt Cobain arresteret for at spraymale 'Ain't got no how watchamacallit' på en bankmur - og dermed ramte han vel meget godt en generations relation til den 'voksne' verden.

Oprør. 25. maj 1986 blev Kurt Cobain arresteret for at spraymale 'Ain't got no how watchamacallit' på en bankmur - og dermed ramte han vel meget godt en generations relation til den 'voksne' verden.

Creative Commons

10. februar 2011

En gang imellem savner jeg at være teenager. At møde halvfuld op på Café 1000FRYD i Ålborg en tirsdag aften, stille sig 50 centimeter fra scenen, råbe med på sangene fra et obskurt garagerockband og gå derfra med gennemblødt t-shirt, ringetoner for ørerne og et kæmpe smil på læberne.

Det slog mig for nylig, da DR2 viste BBCs musikdokumentar Seven Ages of Rock. Selvom serien maler med lidt for brede penselstrøg og hopper let hen over afgørende kapitler i rockhistoriens ABC som punkgudfædrene The Stooges og The Doors, overraskede den mig ved at smide et andet trumfkort.

Momentvis indfanger Seven Ages of Rock det sus af frihed, der strømmer gennem kroppen på en frustreret teenager, når han eller hun beslutter sig for at samle guitaren op, vende ryggen til populærkulturen og give borgerdyrene den strittende langefinger.

Blandt andet i afsnittet Left of the Dial, hvor Reagans kamp mod den amerikanske velfærdsstat og ukristne dyder kobles sammen med fødslen af den alternative amerikanske rock i 1980ernes høj(re)konser- vative USA.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu