Ulven viser tænder

Peter Belli er ude med 11 nye sange, skrevet til ham og flot akkompagneret af en flok tændte ulveunger leverer han sit sejeste album siden 1997s Talisman. Og det siger ikke så helt lidt
22. februar 2011
Peter Belli leverer på 'Underværker' nogle af karrierens bedste sange.

Axel Schütt

At Peter Belli ikke har tænkt sig at go gentle into that good night, som digteren udtrykker det, beviser han nu til overmål på 20. år. Grundet vanetænkning, der trods alt er den mest udbredte og vel også velbehageligste form for tænkning, har han haft mere end svært ved at slippe for sit image som dansktop/ blokvognssanger, dvs. den karriere han valgte og forvaltede til alle involveredes tilfredshed i 1970erne og 1980erne. At han fra og med 1991 og det bragende flotte comebackalbum Yeah atter har trukket på den rocknroll-energi, der gjorde ham til et ikon for ungdommen i 1960erne, er måske gået hen over hovedet på nogen, men for dem, der holder af hans helt specielle fortættede sangstil og helt igennem troværdige måde at formidle en god tekst på, har det været en kilde til glæde og fornøjelse at opleve den revitaliserede rockulv i fuld vigør på såvel plade som alle tænkelige scener rundt omkring.

At Peter Belli er professionel til fingerspidserne og fuldstændig blottet for fine fornemmelser, betyder tilmed, at han uden problemer kan gøre en god figur på snart sagt en hvilken som helst scene, og da han heller ingen helt ringe skuespiller er, dukker han med mellemrum op på såvel film som i tv, uden der går skår af ham af den grund.

På toppen

Det siger sig selv, at der i en produktion af det omfang, som Peter Bellis har antaget, er blevet slået nogen skæve, men til gengæld er der også svimlende højdepunkter. Et sådan udgjorde albummet Talisman, som udsendt i 1997 indeholdt en række brillante dansksprogede sange, skrevet specielt til Belli. Produceret af Halfdan E. og med bidrag fra bl.a. Michael Falch, Poul Krebs og Kasper Eistrup både sad det i og transcenderede tiden og står blandt feinschmeckere som Bellis måske allround bedste og mest ambitiøse udspil ever.

Indtil nu, i hvert fald, for med det frækt rockende, rivravruskende og usædvanligt velskrevne Underværker fremstår det 67-årige koryfæ som en mand på toppen af poppen eller i hvert fald sin skaberevne. Omgivet af et hold utroligt solidariske, velspillende og på alle niveauer tændte ulveunger leverer han 11 rockede pletskud, heriblandt nogle af de bedste sange, han nogensinde har sat ulvegebisset i. Over halvdelen af numrene er skrevet af triumviratet Marcus Winther-John, Mads Løkkegaard og Thomas Stengaard, et team, man bør holde et vågent øje med fremover. Resten står Winther-John med en enkelt undtagelse for og hatten af for sangskrivningsniveauet hele vejen igennem og hurra for nogle herligt velformulerede, gennemført musikalske, på en gang finurlige og begavede tekster, der ligger lige til Bellis ukrukkede og direkte stil. Som når det i sangen om lykken, betitlet »Et underligt stof«, hedder at »bag gardinerne er endorfinerne i kog/ neoinstriberne, de eksploderer i det grå/ druk og drugs er ikke nok«, mindes man atter på, at der kan skrives skægge og fandenivoldske rocktekster på dansk.

Stramt og velklingende

Og så er der produktionen, som er tæt og fedtfri, her er skåret helt ind til benet, således at solisten får både al den plads og al den støtte, han har brug for. De fleste af produktionerne bærer Thomas Stengaards signatur, og han kender kunsten at bevare fokus og ikke forfalde til skønmaleri, det er så stramt og velklingende hele vejen igennem, at det er en fryd. At Steengaard derudover er en kapabel multimusiker beviser hvert eneste track, han medvirker på. Men også trommeslager Andreas Dahlbäk (godt svirp i lilletrommen dér!) og guitaristen Mads Løkkegaard fortjener ros for indsatser pænt over gennemsnittet. Rigtig sjov er det enkeltstående samarbejde med Thee Attacks på hyldesten til den gode gamle fniseurt, »Sjov tobak«, fin er den kabaretprægede »Millionær«, og helt uden for nummer findes monologen »Det var ikke mig«, men ellers er det rocken, ufortyndet og uforfalsket, der er i højsædet her. Og der kunne mange sgu stadig lære noget af Belli. Hes the real deal. Så er det sagt.

Peter Belli: Underværker (RecART) Er udkommet

Peter Belli er på landsdækkende turne frem til den 1. oktober, med turnestart på Vanløse Kulturstation på fredag